Moravské kvarteto
Boccherini, Verdi: Smyčcové kvartety
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jiřího Beneše k původnímu LP albu 1 11 0573 "Luigi Boccherini - Giuseppe Verdi Smyčcové kvartety" vydanému v Supraphon v roce 1969 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
MORAVSKÉ KVARTETO působilo ve svém původním složení (s Františkem Kudláčkem u prvních houslí) v Brně v letech 1923-1959 a bylo po celou tu dobu ohniskem moravské komorní tvorby. V roce 1963 přejal jeho zavazující název mladý komorní soubor členů brněnské Státní filharmonie a od té doby se snaží pokračovat ve slavné tradici svého předchůdce. Velkou část své pozornosti věnuje soudobé moravské tvorbě, jež se rozrůstá do skutečné šíře: studuje, natáčí a provádí ročně průměrně patnáct novinek. Počátkem roku 1969 bylo kvarteto osamostatněno a jeho členové zbaveni orchestrálních povinností. V r. 1965 zvítězil soubor v mezinárodní soutěži o Cenu Italského kvarteta v Benátkách; od té doby byl v zahraničí dvanáctkrát, nejčastěji v Itálii a Rakousku, ale také v Polsku, Jugoslávii a naposledy v Anglii, kde provedl na třech koncertech v londýnském Queen Elizabeth Hall větší část svého klasického repertoáru. Dík studiu v Itálii zaujímá v tomto repertoáru význačné místo italská komorní tvorba, neprávem opomíjená v běžném koncertním provozu středoevropských a západoevropských zemí.
LUIGI BOCCHERINI je jedním ze skladatelů, kteří stáli v osmnáctém století u kolébky komorní hudby v dnešním slova smyslu; rozsah jeho komorní tvorby je tak obrovský, že znemožňuje i zasvěcencům...Boccherini bývá ostatně srovnáván s Haydnem, o jedenáct let starším. Italská měkkost kantilény a rokoková křehkost skladebné faktury mu už za jeho života vynesly přezdívku "Haydnova paní". KVARTET ES DUR, druhý ze šestice označené jako opus 58, je kabinetní ukázkou jeho vyzrálého umění. Jemný poetický půvab obestírá prvé dvě části, vstupní rokokové Allegretto a galantní menuet...Volná třetí část, neočekávaně tragická ve své c moll, s překvapivými modulacemi a několikerými patetickým vzepětím je ve své opravdovosti a hloubce výrazovým těžištěm celé skladby...Svůj jediný smyčcový kvartet napsal GIUSEPPE VERDI bezmála šedesátiletý; během studia Aidy v Neapoli onemocněla hlavní představitelka, jíž byla skladatelova přítelkyně Tereza Stolzová, a on si krátil neočekávané a nezvyklé třínedělní volno skladbou, jež v jeho tvorbě znamená epizodu tak zvláštní. Vedl ho k ní především rostoucí a neochotně přiznávaný zájem o svět instrumentální hudby, jenž tolik ovlivnil jeho pozdní opery, a také ovšem zvědavost, jak v nejvýlučnějším nástrojovém oboru obstojí jeho vlastní sloh a představivost, tříbené po celý život italským belcantem. Nepřikládal také svému kvartetu zprvu zvláštní význam a bránil se jeho veřejnému provádění...Dnes patří jeho kvartet ke klasickému repertoáru devatenáctého století.
Diskuze k albu