Eva Randová
Eva Randová. Verdi, Mascagni, Wagner, Čajkovskij, Dvořák
Podobné tituly
-
Eva Randová
-
Elisabeth Soderstrom, Peter Dvorský, Eva Randová, Wieslaw Ochman
-
Karita Mattila, Anja Silja, Eva Randová, Jorma Silvasti, Jerry Hadley, Bernard Haitink & Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden
-
Sir Georg Solti, Placido Domingo, Jessye Norman, Eva Randová, Siegmund Nimsgern
-
Česká filharmonie, Sir Charles Mackerras
-
James Levine, Giuseppe Verdi
Informace o albu
Z obsáhlého komentáře Jana Králíka k původnímu LP albu 1116 2696 "Eva Randová. Verdi, Mascagni, Wagner, Čajkovskij, Dvořák" vydanému v Supraphonu v roce 1980 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
EVA RANDOVÁ (* 31. prosince 1936) vstoupila rokem 1980 do slavné galérie českých pěvkyň - v čele s Emou Destinovou a Ludmilou Dvořákovou - jejichž závratná umělecká kariéra vyvrcholila na německých scénách pozváním na wagnerovský festival do Bayreuthu, v evropské konkurenci hostováním v londýnské královské opeře Covent Garden a ve světovém měřítku pohostinským angažmá v Metropolitní opeře v New Yorku. Mezinárodním ohlasem a pěveckým zaměřením navazuje Eva Randová na nejlepší české verdiovské tradice, o jejichž zrod se v minulém století zasloužily Teresa Stolzová a Klementina Kalašová, a na wagnerovskou proslulost řady českých pěvců od Karla Buriana po Naděždu Kniplovou. Její dosavadní bilance je o to cennější a radostnější, že přes svou šíři, pěveckou oslnivost a intenzitu slibuje dlouhotrvající zenit vrcholného uměleckého přínosu....První jevištní zkušenost budoucí umělkyni poskytl zpěvoherní soubor Divadla Jaroslava Průchy na Kladně, skutečným vstupem na scénu ovšem bylo hostování v Brně, kde se mladá pěvkyně představila v roli Ježibaby ve Dvořákově Rusalce. Vlastním počátkem pěvecké kariéry se stalo vystoupení ve Verdiho Carlosovi (v postavě Eboli) v Ostravě 24.8..1963. Angažmá v opeře Státního divadla v Ostravě poskytlo pěvkyni příležitost k nastudování význačných rolí - od Azuceny, Herodias, Dulcinei a Končakovny po Carmen, Oktaviána, Kostelničku a Ortrudu. Jako Ortruda vzbudila Eva Randová nebývalý ohlas při zájezdu ostravské opery do Itálie (1968). Repertoár první dvacítky postav pak završila Fenenou (Nabucco), Královnou Eliškou (Karlštejn) a Preciosillou (Síla osudu). Řada nahrávek pro ostravský rozhlas a rychlé pěvecké zrání přivedly Evu Randovu v letech 1969-1972 do
svazku Národního divadla v Praze...Z Prahy, kde zpívala pouze dvě sezóny, mimo jiné Carmen, Eboli, Fenenu, Ježibabu i Cizí kněžnu, Smrt kmotřičku a Ortrudu, přijala nabídku na zahraniční angažmá v Norimberku (1971) a vzápětí ve Státní opeře ve Stuttgartu, která se stala pěvkyni novou domovskou scénou...
První operní recitál, který vznikl v roce 1979 v Brně, představuje komorní pěvkyni Evu Randovou v reprezentativním výběru jejího nejúspěšnějšího repertoáru. Pečeť vysoké orchestrální kvality recitálu vtiskl zasloužilý umělec Zdeněk Košler, dirigent České filharmonie a šéf opery Národního divadla v Praze.
Diskuze k albu