Různí interpreti
Titus, Requiem
Podobné tituly
Informace o albu
Mimořádně kvalitní interpretace díla W. A. Mozarta z 50. let minulého století v podání Beno Blachuta, Marty Krásové, Soni Červené, Růženy Jelínkové, Stanislavy Součkové, Jana Soumara a dalších.
Operu objednaly české stavy ke korunovaci římského císaře Leopolda II. českým králem u italského operního impresaria Domenica Guardasoniho. Datum korunovace bylo 6. září 1791, ale zadání neslo datum až 8. července 1791. Za pouhé dva měsíce měla být napsána, nastudována a provedena grand opera seria . Guardasoni se ihned vypravil do Vídně, kde právě nastoupil dvorní básník Catarino Tommaso Mazzol?. Zakázku přijal a zvolil nejjednodušší - úpravu mnohokrát zhudebněného libreta. Dvorní skladatel Antonio Salieri se ale z oslovení vyvlékl. Času bylo málo a pro budoucí korunovaci už měl úkolů víc než dost. Guardasoni se proto obrátil na Mozarta, který zakázku uvítal. Znepokojoval ho pouze záhadný posel, pro jehož ještě záhadnějšího pána slíbil zkomponovat Requiem. Měl zkušenost z řady chrámových skladeb, ale dosud nikdy nekomponoval mši za zemřelé. Než obdržel operní libreto od Mazzoly, začal pracovat na Requiem. Mazzol? Metastasiovo libreto výrazně zkrátil a po dohodě s Mozartem zhustil do "skutečné opery. Námět byl všeobecně znám, slova nemusela mnoho vysvětlovat, spíše jen dokreslit citové rozpoložení postav v krajních situacích.
Zkoušky na nové operní dílo probíhaly ve dnech vzrušujících oslav, společenských událostí a průmyslové výstavy. Vše směřovalo ke dni 6. září 1791 - k pomazání a korunování nového českého krále. Večer pak císařský pár a dvůr ozdobily svou přítomností v Nosticově Královském divadle premiéru Mozartovy korunovační opery nazvané La clemenza di Tito. Traduje se, že císařovnu Marii Ludoviku hudba právě nenadchla a že přijetí aristokratickým publikem bylo chladné. Při reprízách ale jiné publikum ohlasem nešetřilo.
Diskuze k albu