Jana Obrovská, Věroslav Neumann, různí interpreti
Obrovská: Due musici, Koncert pro dvě kytary a orchestr, Neumann: Pět dramatických sekvencí pro violoncello a klavír, Dedikace
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 8110 0185 vydanému v Pantonu v roce 1981 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
V životě člověka jsou určité mezníky, které vybízejí k bilancování. Zejména u lidí tvůrčích profesí je to pobídka ke shrnutí dosavadní oráce, k jejímu zhodnocení a k naznačení dalších vývojových cest. Vydavatelství Panton se rozhodlo využívat podobných "životních příležitostí" a nabídnout naší veřejnosti pohled do skladatelských dílen - ať už by to bylo prostřednictvím převzatých snímků nebo nových nahrávek. Deska nás seznamuje se skladbami dvou českých autorů - Jany Obrovské a Věroslava Neumanna - které vznikly vesměs v sedmdesátých letech. JANA OBROVSKÁ (nar. 13.9.1930)...věnuje svůj zájem tvorbě koncertantní. Jmenujme z ní alespoň II. koncert pro klavír a orchestr, Concerto facile pro alt, cembalo a komorní orchestr, Concerto meditativo pro kytaru a smyčcový orchestr, skladbu pro violu akomorní orchestr s názvem Smutek sluší viole. Kdybychom však chtěli upozornit na nejpozoruhodnější projev skladatelské činnosti osobnosti Jany Obrovské, pak bychom asi právem uvedli její Smyčcový kvartet z roku 1975, který zaujal invenční spontaneitou, hloubkou a vyhraněností obsahu i formální sevřeností...Prostřednictvím svého manžela, kytaristy Milana Zelenky, si prověřuje možnosti tohoto kalsického nástroje na současném koncertním pódiu a snaží se hledat cesty k syntéze moderní invence s tradiční kytarovou stylizací...
VĚROSLAV NEUMANN (nar. 27.5.1931)...se po léta věnuje komponování písní - dětských, pionýrských, budovatelských, vojenských. ...Podobně také jeho tvorba sborová je početná a rozmanitá (z posledních let jmenujme alespoň ženský sbor Nářek opuštěné Ariadny, cyklus mužských sborů Zpěvy vzdoru a síly a smíšený sbor In memoriam Pablo Neruda). V tvorbě sedmdesátých let lze u Neumanna zaznamenat jak ve vokální, tak v instrumentální tvorbě příklon ke zdrojům lidové hudby...
Diskuze k albu