Různí interpreti
Milan Slavický, Jiří Sternwald, Emil František Burian
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 8110 0159 vydaného Pantonem v roce 1980:
JIŘÍ STERNWALD (nar.1910) zasvětil své celoživotní skladatelské dílo především práci pro jeviště a zejména pro film: brzy poté,
co ukončil studia na pražské konzervatoři, vedla ho práce v Divadle E. F. Buriana ke kompozici scénických hudeb k divadelním hrám.
Po úspěších Sternwaldových jevištních partitur k inscenacím her Každý má dvě úlohy, Schovanka, Robinsonka, rok na vsi a dalších
získala jeho svěží muzikantská invence a zejména ovšem schopnost vytvořit působivé, dobře zapamatovatelné melodické písně zájem filmových režisérů...
Připomeňme tu alespoň filmy, v nichž , v nichž právě Sternwaldova hudba dokreslovala děj na plátně k plnému vyznění: Daleká cesta,
Divotvorný klobouk, Žižkovská romance, Smyk, Transport z ráje, Pátý jezdec. Největší úspěch přinesla Sternwaldovi spolupráce na dnes už historicky
významném filmovém díle režiséra Martina Friče Zocelení...
Ze zcela jiného výrazového a představového okruhu roste hudba MILANA SLAVICKÉHO (nar.1947). Jeho "Pocta Saint Exupérymu" z roku 1971
je pojata jako sonoristicky pestrý, neobyčejně barevný mnohotvárný obraz, který v hudbě zachycuje na výsost současnými prostředky ideu nezlomné lidské
odvahy, síly ducha, neohraničených možností hlubokého intelektu. Slavického hudba není pro posluchače nijak jednoduchou záležitostí: kdo chce jeho
poselství porozumět, měl by sledovat ne tolik technické postupy..., jako spíše obrazné ztvárnění vnitřních pochodů, jež vedou čestnou lidskou osobnost
až k obětování toho nejcennějšího, čím může přispět k prosazení pokroku vědy, techniky, umění a myšlení....
Kdybychom chtěli jenom vyjmenovat nejdůležitější díla, jimiž zasahoval po pětapadesát let do kontextu novodobé české kultury
EMIL FRANTIŠEK BURIAN (1904-1959), potřebovali bychom k tomu mnohem větší prostor, než nabízí obálka gramofonové desky. Herec, režisér, organizátor, politický pracovník, novinář, spisovatel a básník, dramatik, výtvarník, filmový režisér - všechny tyto profese stačil E. F. Burian v poměrně krátkém čase své životní pouti naplnit významnými činy, aniž by přitom v kterémkoli z těchto oborů pouze diletoval.
...ale především byl hudebníkem, a skladatelská tvorba byla jeho nejvlastnějším uměleckým oborem.
Nikdy ji ovšem Burian neodtrhával od toho ostatního, čím žil: a tak drtivá většina jeho kompozic je tím či oním rysem úzce spjata s aktuálním kulturním a politickým životem společnosti. Platí to i o písních, které vznikly v roce 1948. Pět skladeb váže v cyklus společné téma protestu proti bezpráví...
Petar Zapletal
Diskuze k albu