Bora Kříž
Mini Jazz Klub 40
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Z komentáře k původnímu EP (81350167):
Aby se harmonika stala plnohodnotným jazzovým nástrojem, na to je příliš neohrabaná, dýchavičná a těžce swingující. Přesto se čas od času vynoří jedinci, kteří dokazují, že jazz lze hrát na jakýkoli nástroj - jen se to musí umět. Při rehabilitaci harmoniky jako jazzového nástroje sehrál u nás pionýrskou roli Kamil Běhounek...Jestliže se Běhounek specializoval především na jednoprstové improvizace, jeho mladší kolega Bora Kříž šel jinou cestou: svůj projev opírá o hru v akordech, a to jak v sólových pasážích, tak i při doprovodu vlastního zpěvu...Svoji kariéru na veřejnosti začal Bora Kříž (nar. 6.7.1926) už jako dvanáctiletý, kdy získal povolení hrát ve večerním podniku. Jeho pověst výtečného hudebníka se pak šířila tak rychle, že už jako student..koncem roku 1942 v pražské kavárně Vltava doprovázel na klavír vokální kvartet Lišáci a na harmoniku hrál s orchestrem Jaroslava Maliny. U Lišáků zůstal až do roku 1959, kdy tato slavná skupina definitivně zanikla - mezitím však vedl několik vlastních souborů, aranžoval pro orchestry Arnošta Kavky, Karla Vlacha i Jiřího Procházky...Když se pak otvíral pražský jazzklub Parnas, neodolal lákání kolegů hudebníků a postavil si nové trio, které už několik let úspěšně účinkuje na koncertech, festivalech i v rozhlase. Hlavní roli v něm pochopitelně má harmonika, přičemž polovina repertoáru je zpívaná. Doprovod obstarávají basista Vít Fiala, který s Křížovým kladenským souborem kdysi začínal a proto se vzájemně dobře doplňují, a zkušený bubeník Vladimír Žižka. Toto složení ponechává protagonistovi velkou volnost a svobodu - většina skladeb je totiž upravena jen rámcově a jejich konečnou podobu dotváří Bora Kříž podle nálady v sále až na pódiu. Po dalších nástrojích, jmenovitě po kytaře, Bora Kříž netouží, protože bývají zdrojem harmonických kolizí, tím spíše, že trio hraje celý repertoár výhradně zpaměti. A tak jestliže na třech ze čtyř snímků na tomto albíčku hostuje na vibrafon a piano Fender Karel Velebný, je to spíše výjimka, která potvrzuje pravidlo; Bora Kříž si totiž Karla Velebného velice váží a oba si v hudbě rozumějí.
(Sleevenote Stanislav Titzl, 1984)
Diskuze k albu