Různí interpreti
Světový melodram /2/
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře původního 2LP alba 11 0240-1 612 vydaného Supraphnem v roce 1988:
Melodram - slovo melodické, slovo obsahuplné. Samo nejlépe vystihuje útvar, který se za ním skrývá: povětšinou mluvený dramatický text, doprovázený hudbou. Variant tohoto spojení je bezpočet, kolik jen básnických či dramatických textů inspirovalo skladatele k vytvoření děl, v nichž jsou hudba a slovo vzájemně umocněny. Vždy znovu se vkrádá otázka, nakolik je tento útvar živý a blízký současnému posluchači. Pokud jsme se s melodramem setkali pouze jako s ukázkou zastaralého žánru, nežitou klasikou, spojenou s představou patetického přednesu básně, pak jsme blízko k záporné odpovědi na tuto podsunutou otázku. Jestliže nemáme žádnou konkrétní představu, stáváme se nepředpojatými vnímateli složeného auditivního vjemu, který je ve svém výsledku pocitově opojným a obsahově přínosný. Geneze melodramu je dlouhá, téměř dvousetletá. U jejího zrodu stojí český skladatel JIŘÍ ANTONÍN BENDA (1722-1795). S melodramatickým spojením hudby a slova se setkáváme u mnoha starších oper i v dílech skladatelů, jež mezi tvůrce melodramu nepočítáme (Mozart, Beethoven, Weber, Mendelssohn, Honegger, Stravinskij aj.). Historické aspekty však netvoří záměr našeho textu a nahrávky. Co bychom měli o melodramu vědět? Jeho typická podoba se váže k básni podložené hudebním průvodem, je tedy promyšlenou hudební kompozicí...Toto album je poslední článek velkého projektu, realizovaného na deskách Supraphonu v sedmi předchozích dílech: Český melodram 1 (1112 2711-12), 2 (1112 2871-72), 3 (1112 3161-62), 4 (1112 3461-62), 5 (1112 2871-72), 6 (1112 4181-82). Světový melodram 1 (1116 7131-32). Sestava tohoto posledního alba přináší s každým hudebním dílem překvapení. Ať už je to úvodní rozlehlý melodram Edvarda Griega (1843-1907), jediný v jeho tvorbě, či další z rozsáhlých melodramů FERENCE LISZTA (1811-1886), nebo dva melodramy méně známých skladatelů ARTHURA GORINGA THOMASE (1851-1892) a CAMILLO HORNA (1860-1941). ERIK SATIE (1866-1925) zkomponoval svůj melodram na vlastní text. Následují práce ruských skladatelů, jejichž jména a díla (vzdor dobové popularitě), zapadla v čase. Mnohdy neprávem...vtáhnou nás do atmosféry Ruska druhé poloviny 19. století a přelomu století 20. Hudební podobu dostal i vybraný monolog z Gorkého hry Letní hosté. Jedno z největších obohacení, kterého se nám tímto výběrem dostává, představuje první česká nahrávka šesti částí ze skladby Pierrot Lunaire od ARNOLDA SCHÖNBERGA (1874-1951)...
Eva Vítová
Diskuze k albu