Dagmar Baloghová
Bartók: Mikrokosmos. Výběr
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Dr. Kamila Šlapáka k původnímu LP albu 1 11 1615 "Bartók Microcosmos / výběr" vydanému Supraphonem v roce 1975 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
V bohatém tvůrčím odkazu Bartókově jsou hojně zastoupeny i tyto tři oblasti: hudba folklórní, hudba pro děti a hudba instruktivní - a skladatel vytvořil soubory drobných skladeb, zejména houslových a klavírních, v nichž jsou tyto obory spojeny vskutku mistrovsky. Je to 24 Duet pro dvoje housle, v klavírní tvorbě pak Deset lehkých klavírních skladeb, 14 Bagatel, cyklus Dětem, obsahující v 1. sešitě zpracování písní maďarských, v 2. sešitě slovenských, hlavně však rozsáhlý soubor 153 skladeb nazvaný Mikrokosmos, na němž autor pracoval v letech 1926-1937. Od skladeb vpředu jmenovaných se liší Mikrokosmos tím, že Bartók sám jej považoval především za dílo instruktivní. A pedagogické zkušenosti měl jako profesor klavírní hry na budapešťské Akademii hudby a sám skvělý pianista vskutku bohaté. V úvodu k maďarskému vydání díla podává věcný, takřka strohý návod, jak má učitel postupovat: např. seřazení jednotlivých čísel podle obtížnosti jest jen přibližné, stejně metronomické udání temp, vždy je třeba se řídit schopnostmi žáka, k některým číslům jsou připojena technická "cvičení" atd. Z nadpisu většiny skladeb pak je patrno, jaký konkrétní pianistický problém měl na mysli. Je to skutečný "mikrokosmos" klavírní techniky, je to "klavírní hudba od prvopočátků" (tak zní podtitul díla) až k dosažení plné technické výzbroje moderního virtuóza. Přesto však nelze považovat Mikrokosmos za dílo "pouze" instruktivní. Je to "malý vesmír" moderního hudebního myšlení vůbec. Především je zastoupen, jak je u Bartóka samozřejmo, svět lidové hudby, a to nejen maďarské, nýbrž i jiných národů, příp. autor tvoří melodie "v lidovém tónu" nebo v klavíru stylizuje lidové hudební nástroje: dudy, píšťalka. Z výběru interpretky patří sem skladby č. 40, 88,100, 109, 128, 149, 153. Lidové prvky jsou ovšem obsaženy i v jiných číslech. Netradiční harmonizace se projevuje např. hned v Imitaci a jejím obratu (25): je předznamenána pouze "cis", nikoliv též "fis"; je zde pentatonika (61), bitonalita (70):melodie s předznamenanými pěti křížky má dvojhlasý doprovod bez předznamenání; jinde se důsledně uplatňuje chromatika (54 a obě Invence, č. 91,92), se zmenšenými kvintami se pracuje ve 101: v akordech, které levá ruka drží bez udeření, rozezvučí se jejich tóny samočinně hrou pravé ruky. Pestrá je ovšem i rytmická a úhozová stránka: staccato (63, 124), jinde ve spojení s legatem (39), ve Scherzu (82 a v č. 126) hojně se střídají na malé ploše takty různého druhu. Poukazujeme dále na svérázné využití synkop (133), "perpetua mobile" (135: podle žertovné poznámky autorovy lze "repetovat ad infinitum") a pochodového rytmu (147). Ale i ve skladbách ryze technických (13, 69, 85, 143) jde vždy ruku v ruce stránka rytmická, melodická i harmonická ke slovu přijde i zcela prostá melodie (35,45,61,97), jinde bartókovské "volné variace" (140). A podle názvů jsou "programními" č. 47, 63, 72, 107, 108, 109. Mikrokosmos je tedy svérázné umělecké dílo, které znamená i vstup k poznání stylu velkých děl maďarského mistra.
DAGMAR BALOGHOVÁ (*13.12.1929), česká klavíristka a hudební pedagožka, interpretka zvláště hudby 20. století
Diskuze k albu