Michal Kaňka, Peter Toperczer
Chopin: Sonáta pro violoncello a klavír g moll - Stravinskij: Suite italienne
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 8111 0440 "Chopin Sonáta pro violoncello a klavír g moll - Stravinskij Suite italienne" vydanému Pantonem v roce 1984 a nyní vycházejícímu v Supraphonu v původní podobě poprvé digitálně:
Mezi mladými českými violoncellisty je MICHAL KAŇKA jedním z největších talentů posledních let. Narodil se 23. května 1960 v Praze a violoncello vzal poprvé do ruky v roce 1967 jako žák Mirko Škampy. Na konzervatoři studoval u vynikajícího kvartetisty, který dal své violoncello do služeb proslulého Vlachova kvarteta - prof. Viktora Moučky. Na Akademii múzických umění pokračoval u umělce, který v sobě po celý život ideálně spojoval umění sólisty a komorního hráče - u zasloužilého umělce prof. Joseda Chuchra, sólisty České filharmonie a člena světoznámého Sukova tria. Zdá se, jakoby tento "pedagogický původ" přímo předurčoval dráhu Michala Kaňky.
Michal Kaňka jde ve stopách svého posledního učitele, jenž kdysi dosahoval jednoho soutěžního úspěchu za druhým a dovršil je I. cenami z Pražského jara (1955) a z Casalsovy soutěže v Mexiku (1959), když dominoval provedením slavného Dvořákova koncertu. U Kaňky bylo těch soutěží - národních i mezinárodních - snad ještě víc (téměř 30!). Poprvé se objevil na soutěžním pódiu jako devítiletý chlapec v Ústí nad Orlicí...V roce 1982 se stal finalistou a jedním z nositelů cen soutěže P.I. Čajkovského v Moskvě a o rok později absolutním vítězem mezinárodní soutěže Pražského jara 1983. I on ukázal nejkrásnější stránky svého umění v Dvořákovi. Tento koncert ho také 5. května 1983 poprvé přivedl jako sólistu i před Českou filharmonii.
Vzdor všem úspěchům na dráze sólisty zůstává Kaňka věren - snad pod vlivem svých učitelů - také komorní hře. A nevstupuje do jejího světa jen příležitostně. Naopak: zvolil si jednu z jejích nejnáročnějších disciplín: smyčcové kvarteto! Tedy komorní útvar, v němž každý úspěch musí být podložen mimořádnou hudebností a tónovou kulturou. A ovšem také neúnavnou prací v kvartetním kolektivu. Od roku 1976 je Kaňka členem Havlákova kvarteta, které stejně jako on sbírá od roku 1978 jednu cenu za druhou - z nejvýznačnějších mezinárodních soutěží. Jaká bude jeho další cesta, o tom rozhodne budoucnost.
Diskuze k albu