Pražské trio
Brahms: Tria
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Ivana Jirko k původnímu LP albu1 11 0516 "Johannes Brahms Tria" vydanému Supraphonem v roce 1968 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
V komorní tvorbě JOHANNESE BRAHMSE zaujímají zvláštní místo obě tria, v nichž ke smyčcům přistupuje ještě dechový nástroj: v prvním triu lesní roh, v druhém klarinet - oba nástroje, v nichž nalezl mimořádné zalíbení hudební romantismus. A tak, jakmile v TRIU op. 40 zazní první tóny lesního rohu, ocitáme se rázem v čarovném světě ryzí romantické poezie. Jako kdyby před námi ožíval básnický duch Eichendorffových romancí, napájející se z hájemství německé lidové písně a jejích prostých, ale jímavých půvabů. Je to - tak to cítili všichni vykladači Brahmsova díla - svět lesní přírody, který zde Brahms evokuje...Trio s lesním rohem vzniklo ve šťastném období Brahmsova života, v dobrých vídeňských letech, která sice ještě tehdy skladateli nepřinesla pozdější vrcholné uznání a světové úspěchy, kdy však Brahms žil již bez tíživých hmotných starostí, obklopen družným kruhem věrných přátel. Jistěže mnoho z této životní pohody vložil právě do svého tria op. 40, i když v něm zaznívají i tóny ztajené bolesti. Ale je to ještě mladistvý, přitom ovšem již plně vyzrálý Brahms, hledící do světa jasným, svěžím zrakem. KLARINETOVÉ TRIO op. 114 je dílem Brahmsových pozdních let, let poslední bohaté sklizně, nesených vyrovnaným pocitem vrchovatě naplněného životního údělu. A přece se zde Brahms v duchu vrátil do let své mladosti. Vždyť trio a moll - to je jediný milostný zpěv, plný mladistvého žáru, ale ovšem zas i zklidněné vyrovnaného půvabu. Je podivuhodné, z jak prostého tématického materiálu roste čarovná, snivá krása první věty klarinetového tria. Vzestup na tónech trojzvuku a moll a diatonický sestup - to je základ hlavního tématu, k němuž se druží neméně čistě načrtnuté durové téma vedlejší. Ale jaká nádhera z tohoto základu vypučí, do jakých mnohotvárných odstínů se Brahmsova hudba rozvine!...
Diskuze k albu