Před vaším letopočtem
Nejprodávanější deska
Podobné tituly
Informace o albu
Původní audio kazetu 81 1092-4 311 "Nejprodávanější deska" skupiny Před vaším letopočtem vydal Panton v roce 1991. Nyní titul vychází v Supraphonu poprvé digitálně.
Hudba tria Před Vaším letopočtem patří ke specifické atmosféře prvních roků po pádu totality a příchodu demokracie od roku 1990. Setkala se v ní tradice českého autorského písničkářství s hudebními nároky soudobého skladatelství, nezávislých scén, experimentů s elektronikou, etiky “do it yourself”, undergroundového rocku a avantgard. Druhé album tria s absurdním názvem Nejprodávanější deska (které na desce ani disku nikdy nevyšlo) je jejich vrcholnou nahrávkou.
Úspěch Před Vaším letopočtem pramení v synergii tří dosti odlišných osobností. Jan Jeřábek (*1962) a František Janče (*1962) v obou případech uspěli v roce 1990 na soutěži písničkářů Pták Noh, kterou s příchodem svobody obnovilo sdružení Šafrán. Když se seznámili s akademicky vzdělaným skladatelem a experimentálním rockerem Vlastislavem Matouškem, vzniklo trio s napínavě rozmanitým zázemím. Matoušek (*1948) je absolventem i pedagogem HAMU, byl baskytaristou v novovlnné skupině Máma Bubo, hrál ambientní a etnickou hudbu v uskupení Relaxace Vedl experimentální rockovou skupinu Jana Buriana Zvláštní vydání (viz album Černý z nebe). Později se stal etnomuzikologem, zakladatelem festivalu pro hudbu japonské bambusové flétny šakuhači a (v roce 2022) nositelem vyznamenání Řád vycházejícího slunce se zlatými paprsky s rozetou od japonské vlády.
Jan Jeřábek přistupoval k písničkářství od počátku se zřejmým zájmem o psychologii. Stal se psychoterapeutem a jako jeden z průlomových grafologů v naší zemi se stal předsedou České grafologické komory. Profesní osud kytaristy a autorského zpěváka Františka Janče je kratší: nemoc a tragická nehoda ukončily jeho aktivní život a nedovolily mu rozvinout jeho zřejmé a originální talenty.
Jeřábek a Janče se přátelili už na gymnáziu. “Měli jsme podobný hudební vkus, ale také stejný smysl pro humor: sklon k absurditě a relativizaci všeho,” vzpomíná v roce 2024 Jan Jeřábek. Když je písničkář Jan Burian seznámil s Matouškem, přibyla široká škála prostředků z hudebních avantgard. Všechny spojoval i hudební nadhled a důvtipná schopnost vytvářet narážky na řadu hudebních stylů. V hudbě se tak prostupovala atmosféra lehkosti, pošklebování a překvapivosti. Jeřábek vzpomíná, že zásadní podmínkou této hudby bylo vstřebání mnoha hudebních směrů najednou: “Ovlivnilo mě kamarádství s (hudebním publicistou) Jirkou Černým v 80. letech. A samozřejmě i má práce v hudebním antikvariátu, kde jsem se stal postupně vedoucím, kde pracoval i František a kam nám lidé chodili prodávat všechny žánry. Důležitý byl také výsměch popu a střednímu proudu. Dělali jsme si ale srandu ze všech možných hudebních klišé - od country po metal či underground.”
Skupina vyzařovala hned celou řadu paradoxů. Přestože se dokázala na scéně fyzicky vyřádit a vyskákat, témata písní byla vesměs hlubší a spíše mimo popkulturní “zábavnost”. Nejen Jeřábek sem vnášel okruhy kulturní ekologie nebo existenciální psychologie. Posluchač snadno detekuje témata jako smrt, hledání smyslu, svoboda a samota. Střetávaly se tu různé přístupy k duchovnu a mystice: “Vlastík cvičil jógu, Franta chodil do kostela a já se zajímal o sny a Jungovu hlubinnou psychologii,” praví Jeřábek.
Před vaším letopočtem dokázali gradovat písně do chytlavých rockových sloganů, ale zároveň uměli žánrové publikum potrápit náklonností k disonanci a netradičními rytmy. Od countryového soundu dokázali svižně přejít k akcentování bicího automatu Roland TR 505 a ještě dál, na hranici hlukové hudby a křiku. Občas, především v Matouškových skladbách, hráli v polyrytmech nebo v lichém počtu dob. Legendární “vypískání” na folkovém festivalu v Lipnici si vysloužili (to už bez Matouška, zato s Janem Burianem) za nabídnutí rozmáchlé minimalistické plochy. V základu tvorby PVL ale byly často písničky, které je možné hrát jen s akustickou kytarou.
Nečekejme dál s podstatným klíčovým slovem: Před vaším letopočtem byli zřejmými apoštoly postmoderny na české scéně. Konzervativnější posluchači se cítili jejich přístupem zmatení, naopak čerstvá “první nezávislá stanice” Radio 1 byla s kapelou v průběžném kontaktu.
První eponymní album Před vaším letopočtem vyšlo v roce 1990 u vydavatelství Primus na vinylovém albu. Druhou kolekci skladeb natočili hudebníci ve studiích pražského Paláce kultury (přejmenovaného v roce 1995 na Kongresové centrum). Byli už zkušenější, a také pestrostí zvuku je výsledek velmi přesvědčivý. Ke svéráznostem procesu patří použití samplingu: skupina samplovala Jaromíra Nohavicu, hudbu Fryderyka Chopina, undergroundovou Půlnoc i estrádní pop Jamese Lasta. S tímhle odkazováním na kulturní kódy a kulty uvnitř vlastního díla patřila u nás k jedněm z vůbec prvních (slavné LP Free-D kapely Ecstasy of St. Theresa, pracující se samplerem, vyšlo o tři roky později).
Vydání druhého alba domluvil Jan Burian u Pantonu, ten se však nacházel v posttotalitním bezradném období. Album vydal jen na kazetě (jakkoli ho tehdy smlouva zavazovala i k vydání na CD) a rezignoval na jeho marketing a propagaci. Hravá, nadžánrová a výsostně originální hudba Nejprodávanější desky zůstala známá okruhu předem spřízněných posluchačů.
Její reedice přichází do časů, kdy si prohlížíme devadesátá léta jako základ nového společenského uspořádání, v němž žijeme dodnes. Janče, Jeřábek a Matoušek ukazují, že už tehdy existoval přístup zkoumavý a znejisťující, který nechtěl brát mediální a trendovou realitu jako něco nezpochybnitelného, ale skrze kreativní hru ji prověřoval a dekonstruoval. Nepřicházel s odpověďmi, ale s otázkami: asi proto nás pobavená, seriózní, kritická, groteskní a poeticky nejasná muzika Před Vaším letopočtem může těšit i po více než třiceti letech.
(c) Pavel Klusák, 2024
Diskuze k albu