Brněnští madrigalisté, Josef Pančík
Brno Madrigal Singers Martinů, Eben, Řezníček
Podobné tituly
Informace o albu
Komentář Zdeňka Zouhara k původnímu LP albu 81 0762-1 "Brno Madrigal Singers Martinů, Eben, Řezníček" vydanému Pantonem v roce 1987 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Na profilovém gramofonové desce, kterou máte právě před sebou, se už počtvrté prezentuje samostatně jeden z našich nejpřednějších pěveckých sborů, BRNĚNŠTÍ MADRIGALISTÉ, v jejichž čele od počátku (1965) stojí někdejší Veselkův žák z brněnské JAMU Josef Pančík (nar.1938). Tento amatérský kolektiv, jehož členové jsou zaměstnáni v nejrůznějších profesích, je organizován za agilního vedení předsedy a spoluzakladatele sboru ing. Jiřího Klemenseviče při Závodním klubu ROH První brněnské strojírny. Ač tedy jde o těleso amatérské, asi čtyřicetičlenné, má umělecké výsledky díky odbornému vedení Pančíkovu tak přesvědčivé, že na ně lze klást měřítka ryze profesionální. Toho dokladem je celá řada vítězství ve sborových soutěžích nejen domácích, ale především mezinárodních. Natočili četné rozhlasové snímky v ČSSR a na 200 nahrávek ve více než dvaceti studiích téměř celé Evropy; představili se též i televizním divákům na velkém počtu koncertů ve dvou desítkách států na třiadvaceti uměleckých zájezdech. Nastudovali kolem dvou set šedesáti skladeb mistrů dávných (Banchieri, Gesualdo, Monteverdi, Palestrina ap.) i novějších (např. Dvořák, Janáček, Suk, Martinů), ale též současných (K.Slavický, Mácha, Eben, Lukáš, Řezníček aj.). Potvrzením neobyčejné umělecké úrovně Brněnských madrigalistů je i uvedení tří skladeb na této gramofonové desce. Jejich výběr je motivován vazbou na lidovou poezii (Martinů, Eben), nebo její evokací v textech Oldřicha Mikuláška (Řezníček), ale též mistrovstvím sborové sazby skladeb všech tří autorů.
BOHUSLAV MARTINŮ (1890-1959) napsal své ČESKÉ MADRIGALY ve Francii r. 1939. Byl to jeho třetí sborový cyklus komponovaný na naši lidovou poezii a první z trojice jeho pozdějších madrigalových cyklů. Je pozoruhodné, že toto své dílo nechtěl skladatel publikovat. Proto vyšlo tiskem až po jeho smrti v Mohuči u firmy B.Schott´s Sohne v r. 1968. České madrigaly byly poprvé provedeny Pražskými madrigalisty pod vedením Miroslava Venhody v Praze 14.9.1965. Cyklus obsahuje celkem 8 skladeb od trojhlasých až po šestihlasé, ale podle autorovy představy v provedení komorním, jak je tomu i na této desce.
PETR EBEN (1929) je autorem cyklu sedmi smíšených sborů z r. 1958 LÁSKA A SMRT. V jeho tvorbě, tolik bohaté na skvělá díla vokální, není tento cyklus ani zdaleka výjimkou. (Připomeňme tu alespoň o rok starší cyklus Starodávné čarování milému). Nicméně pro technickou náročnost setkáváme se se souborným provedením díla Láska a smrt jen zřídka; podobně jako u cyklu B.Martinů. Jenže právě v celistvém provedení vyniknou kvality takovýchto cyklů. V případě Ebenově na ně upozornila už jihlavská premiéra 22.11.1959 za řízení Václava Jiráčka.
Kmenovým autorem Brněnských madrigalistů je jejich dramaturg a druhý dirigent PETR ŘEZNÍČEK (1938), který také patří k zakladatelské trojici souboru. Z jeho úspěšnějších skladeb pro Brněnské madrigalisty jmenujme zde alespoň Ignis aeternus, Atomus serrvus pacis, Píseň proti pustinám aj. Řezníčkova třídílná komorní kantáta TRÁVA z roku 1985 pro smíšený sbor a capella na verše O.Mikuláška byla věnována sboru k jeho 20. výročí. Měla v jeho provedení brněnskou premiéru 3.10.1985. Tak jako obě předešlé skladby na této desce je i Řezníčkova kantáta interpretačně dostupná jen vynikajícím pěveckým sborům.
Diskuze k albu