Anthony Braxton, Ronald Dahinden, Hildegard Kleeb
Four Compositions (Wesleyan) 2013
Podobné tituly
Informace o albu
V září 2023 vydavatelství PMP vydává "Four Compositions (Wesleyan) 2013" Anthonyho Braxtona, limitovanou edici kompletu 4CD dokumentující mimořádné setkání hvězdného tria, které tvoří legendární saxofonista a skladatel spolu s Rolandem Dahindenem (trombon) a Hildegard Kleeb (klavír). Jedná se o první album nového českého vydavatelství PMP.
Art Lange v bookletu CD popisuje podněty pro toto setkání: Komplet 4 CD Four Compositions (Wesleyan) 2013 vychází z poslední vývojové etapy celoživotní konceptualizace a personalizace notace Falling River Music od Anthonyho Braxtona. Braxtonův systematický přístup kombinuje metodologii s mytologií a používá různá obrazová schémata jako charakteristické symboly a reprezentativní prvky vlastních zvukových představ. Partitura obsahuje alfanumerické rovnice, abstraktní grafy a úseky tradiční notace spolu se spontánně pojednanými namalovanými gesty, jež jsou asociovány s obrazci těsnopisu, které připomínají pavučinu.
Na těchto albech Braxton rozvíjí myšlenku „estetického napojení“ tím způsobem, že tři hudebníci současně hrají z různých partitur a vytvářejí tak jedinečnou mozaiku dojmů. Spolupráce Rolanda Dahindena (trombon) a Hildegard Kleeb (klavír) přináší důvěrně známé prvky Braxtonova jazyka s jeho transformačními postupy, jejichž výsledkem jsou alternující hlasy, proměňující se tóniny a labyrintový kontrapunkt. Objevují se také Braxtonovy charakteristické barvy jazzových nástrojů a osobitá lyričnost, to vše doplněné o příležitostné prvky elektronické hudby, které umocňují celkový hudební zážitek.
Anthony Braxton je považován za jednoho z nejvýznamnějších hudebníků, pedagogů a tvůrčích myslitelů posledních padesáti let. Díky průlomovým vlastnostem svého díla, jakož i mentorství a inspiraci, které zprostředkoval generacím mladých muzikantů, se v komunitě experimentální hudby těší velké úctě. Jako saxofonista a skladatel prolomil nové konceptuální i technické hranice trans-africké (jazzové) i trans-evropské (americké experimentální) hudební tradice v severní Americe. Svými vlastními hudebními počiny nebo jako člen organizace Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) založené v Chicagu na konci 60. let, se zařadil po bok tak výjimečných improvizátorů, jako byli Warne Marsh, John Coltrane, Paul Desmond, Ornette Coleman a Albert Ayler, ale i skladatelů, jako byli Charles Ives, Harry Partch a John Cage. Kromě toho rozpracoval vlastní koncepce techniky hry na nástroje, témbru, metra a rytmu, vedení hlasů a nástrojového složení souborů, harmonie a melodie, improvizace a notového zápisu do osobní syntézy těchto tradic s evropskou uměleckou hudbou 20. století, jejíž základy položili skladatelé jako Schönberg, Stockhausen, Xenakis, Varèse a další.
Jeho rozsáhlé dílo nemá obdoby – od raných počinů sólisty-průkopníka v pozdních 60. letech přes eklektické experimenty na značce Arista Records v 70. letech, výjimečný kvartet 80. let až po nedávné počiny jako je jeho cyklus oper Trillium a celodenní hudební projekt založený na zvukových instalacích Sonic Genome Project. Jeho kapely – od malých ansámblů ze 70. let až po ty současné – jsou považovány za ty nejinovativnější své doby a jeho Creative Orchestra Music svedla dohromady odlišné proudy amerických jazzových orchestrů, pochodových kapel a experimentální postupy s tradicemi evropské hudby a dala tak vzniknout naprosto jedinečnému kompozičnímu stylu. Braxton je držitel mnoha ocenění, včetně Guggenheimova stipendia z roku 1981, MacArthurova stipendia z roku 1994, ceny Doris Duke Performing Artist Award z roku 2013, ceny NEA Jazz Master Award z roku 2014, a držitel čestných doktorátů z Université de Liège (Belgie), New England Conservatory (USA) a stipendia United States Artists Fellowship 2020.
Diskuze k albu