Kvarteto českých filharmoniků
Haydn, Míča, Richter Kvarteto českých filharmoniků
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Aleny Martínkové k původnímu LP albu 1 11 0829 "Haydn, Míča, Richter Kvarteto českých filharmoniků" vydanému Supraphonem v roce 1970 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Nástrojová hudba 18. století byla pěstována především na šlechtických panovnických sídlech, která byla centry provinciálního hudebního života. Do těchto středisek odcházela celá řada význačných českých hudebníků, kteří svými podněty a bohatou tvůrčí prací ovlivnili ty geniální skladatelské osobnosti, v jejichž díle klasicismus vyvrcholil. Mnohé způsoby a formy užití kompoziční práce, určité motivy, rytmické figury, harmonické postupy apod. najdeme ve smyčcových kvartetech celé řady současníků. Společný okruh základních vyjadřovacích prostředků je obohacován osobitými prvky jednotlivých kompozičních škol a skladatelů.
FRANTIŠEK XAVER RICHTER (1709-1789), jeden z představitelů mannheimské školy, je ve své tvorbě pro smyčcové kvarteto považován za jednoho z přímých předchůdců Josepha Haydna. V jeho Divertimentu č. 1 C dur, typické ukázce raně klasického slohu, dosud doznívá pozdní barokní cítění, ale zároveň se zde objevují i prvky nové, jako paralelní vedení hlasů v terciích a sextách, symetrické členění melodiky, koncertantní episody…
FRANTIŠEK DE PAULA ADAM JAN MÍČA (1746-1811) pochází ze známého jaroměřického muzikantského rodu. Hudbou se zabýval pouze amatérsky, hrál na několik hudebních nástrojů a ze záliby se také věnoval skladbě, převážně instrumentální. Míčovy smyčcové kvartety, napsané během prvního autorova pobytu ve Vídni (před rokem 1786), jsou poplatné své době i místu vzniku. Cítíme v nich smysl pro orientaci v dobových tendencích. Míča zřejmě znal díla skladatelů, kteří přinášeli nejsilnější podněty, především Mozarta a Haydna. Předpokládáme-li, že Míčovy kvartety vznikaly ve stejné době jako raná díla obou vídeňských mistrů v tomto žánru, pak shledáváme, že Míčova kompoziční technika nezůstává za jejich nijak pozadu. Naopak nejednou si při výběru tematického materiálu a jeho formování počíná Míča osobitě, a je proto možné litovat, že jeho dílo není dosud známé tak, jak by si jistě zasloužilo…
Smyčcový kvartet č. 32 C dur, Sluneční, JOSEPHA HAYDNA je ze souboru šesti smyčcových kvartetů opus 20. Vývoj raně klasického smyčcového kvartetu dochází v tomto opusu svého vrcholu. Krystalizují zde jak dobové tendence hudebně estetické, tak i z hlediska stylu prvky kompoziční. Přestože zde shledáváme ještě zbytky barokní praxe v kontrapunktickém zpracování tematického materiálu (závěrečná fuga), výrazové odlišení jednotlivých částí sonátového cyklu je již pravidlem…
Diskuze k albu