Jan Novotný
Beethoven: Sonáty pro klavír
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Milana Novotného k původnímu LP albu 1 11 0948 "Ludwig van Beethoven Sonáty pro klavír" vydanému Supraphonem v roce 1970 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Sonáta č. 11 B dur op. 22 Ludwiga van Beethovena (1770-1827) vznikla v roce 1800, sonáta č. 16 G dur op. 31 č. 1 o dva roky později. Obě tedy v období pro skladatele nanejvýš kritickém. Před rokem 1800 mohl skladatel ještě tajit rostoucí nebezpečí ohluchnutí, v roce 1801 již o něm nemůže mlčet. Rovněž láska k Giuliettě Guicciardiové se ukáže být je "přeludem měsíčního svitu", zvláště poté, když dá přednost hraběti Galenbergovi před svým ctitelem a učitelem hudby...Tragická životní situace - vpravdě "mollová" - však kupodivu prospívá Beethovenovi-skladateli; dalo by se dokonce říci, že bez propastné, byť sebespalující vášně nemůže Beethoven vůbec žít. Jejími plody v tomto období jsou díla jako "Měsíční" sonáta cis moll op. 27 č. 2, klavírní sonáta As dur op. 26 se smutečním pochodem, houslová sonáta c moll op. 30 č. 2 a klavírní sonáta d moll op. 31 č. 2. Vedle této "mollové" linie projevuje se v tomto období skladatelsky i Beethoven "durový", vyrovnanější, dosud uctívající haydnovskou a mozartovskou tradici, ale pro budoucí posluchače ne tak beethovenovský. Takový je v septuoru op. 20, v kvartetech op. 18, v sonátě pro lesní roh a klavír op. 17...K těmto dílům můžeme přiřadit i obě méně známé klavírní sonáty, které přináší tato nahrávka. Sonátě B dur op. 22, ačkoliv nese v nejstarším vydání z roku 1802 honosný titul "Grande Sonate pour le Piano-Forte composée et dediée a Monsieur le Comte de Browne Brigadier aux Service de S.M.J de toute la Russie, par Louis von Beethoven", jsou v literatuře věnovány jen stručné zmínky, většinou kritické. Pravdou je, že ač skladateli samotnému na této sonátě velmi záleželo, nepodařilo se mu přesvědčit o jejích kvalitách ani své současníky, ani obecenstvo celého následujícího století. Sonáta vznikla současně s Třetím klavírním koncertem c moll op. 37, nepřekvapují proto příbuzná místa, ani obdobný způsob rozvíjení hlavních myšlenek. Celkový ráz jejích čtyř vět je spíše vážný....Cyklus tří klavírních sonát op. 31 prodělal mnoho změn, včetně přesunu opusového čísla, než se ustálil v dnes známé podobě. Jak dokazují skicáře, první sonáta cyklu - G dur - vznikla jako druhá v pořadí. První věta je nesena v jasném, rozmarně veselém tónu, druhé téma svou svěží melodikou je ohlasem vídeňského pouličního popěvku - ne náhodou bývá v této souvislosti připomínán Franz Schubert. Charakteru témat odpovídá nesložité provedení...
Diskuze k albu