Různí interpreti
Ivan Jirko Symfonie č. 3 - Arnošt Košťál Sloky odvahy - Oldřich Flosman Předehra
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Pavla Skály k původnímu LP albu 1410 2855 "Ivan Jirko Symfonie č. 3 - Arnošt Košťál Sloky odvahy - Oldřich Flosman Předehra pro dechové nástroje" vydanému v Supraphonu v roce 1982 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Předčasně uzavřené dílo IVANA JIRKO (1826-1978) je obdivuhodné kvantitou a různorodostí. K nejzávažnějším tvůrčím počinům autorovým patří opery (Večer tříkrálový, Podivuhodná dobrodružství Artura Rowa, Milionářka, Děva), Requiem, kantáty a díla koncertantní a symfonická...Symfonie č. 3 byla dokončena v létě a autor ji věnoval 30. výročí Února. Ač nejde o dílo programní, přece je inspirace vzrušenými historickými dny patrná. Skladatel nezastírá, že mu byla vzorem Mozartova Symfonie g moll, tedy dílo skladatele, k němuž se Jirko po celý život vracel jako komponista, publicista a teoretik...ARNOŠT KOŠŤÁL (1920) představuje v naší soudobé hudební tvorbě svébytný typ autora, v jehož skladatelské tvorbě se odráží jeho široké zázemí teoretické i praktické. Důvěrná znalost lidové hudby nezůstala bez vlivu na jeho skladatelskou tvorbu, v níž folklórní prvky nejednou zcela nově obohacují soudobé vyjadřovací prostředky (Studna lásky, Bosorka, Nikola Šuhaj). Nové podněty a nevšední výrazové polohy přináší posluchačům např. balada pro soprán, klarinet, violu a klavír Vandrovali hudci a Zbojnické pro komorní sbor a malý instrumentální soubor. Jemné lyrické tóny představuje Košťálovo Kosmické nokturno a hudbu dramatickou a přemýšlivou konečně pak předehra Sloky odvahy, premiérovanou na Týdnu nové tvorby 1979. Dílo bylo věnované památce předčasně zesnulého českého dirigenta Jindřicha Rohana.....OLDŘICH FLOSMAN (1925) se nejprve soustředil na okruh folklórních inspirací, záhy však směřoval k nynější výrazně sdělné hudební řeči, která se pohybuje v mezích uvolněné tonality. Důraz Flosman klade na melodickou složku, jež je tak důležitá při jeho osobitém pojetí moderní polyfonie. Skladatel v poslední době dává přednost instrumentálním formám, což souvisí s jeho zálibou vyrovnávat se s problematikou techniky a výrazových možností jednotlivých nástrojů. Zároveň tak Flosman vychází vstříc i potřebám koncertních umělců – sólistů i souborů, kterým umí psát „na tělo“ a ve shodě s jejich uměleckou individualitou. Předehra pro dechové nástroje vznikla v roce 1974 s představou skupiny Pražských symfoniků. Využívá možnosti velkého dechového obsazení...
Diskuze k albu