Různí interpreti
Massenet: Máří Magdaléna
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Vladimíra Čecha k původnímu CD albu 81 1341-2 232 "Jules Massenet Marie-Magdeleine" vydanému Pantonem v roce 1994 a nyní uvolněnému pro digitální obchody Supraphonem:
JULES ÉMILE FREDERIC MASSENET (1842-1912) pocházel z otcova druhého manželství, ze kterého vzešly ještě tři děti...Když mu bylo jedenáct let, odstěhovala se jeho rodina do Paříže, kde si Julesova matka přivydělávala lekcemi klavírní hry. Mezi své žáky zařadila i Julese. Tak byl již v 11 letech náležitě připraven pro vstup na Pařížskou konzervatoř, kde se umění klavírní hry učil u Adolpha Laurenta. V kompozici se stal žákem Ambroise Thomase a svá studia završil vytouženou metou mladých skladatelů - Římskou cenou (v roce 1863 za kantátu David Rizio) a stipendium na dvouletý pobyt v Itálii a roční v některé jiné zemi. Massenet si vybral Německo, pobyl i v Budapešti a navštívil také Čechy. Po třech překrásných letech nastaly mladému skladateli, který si z Itálie přivezl mladou manželku, svoji žačku Constance de Saint-Marie, existenční starosti. Vydělával sice jako učitel hudby, v létě koncertoval v lázeňských městech jako klavírní virtuos, v sezóně přijal místo tympanisty v operním orchestru. Zkušenosti z orchestru byly neocenitelné a podepsaly se výraznou měrou na skladatelově uměleckém růstu. Slibně se rozvíjející kariéra, kterou skladatel odstartoval svou třetí operou Prateta (první dvě Esmeralda a La coupe du roi de Thule zůstaly neprovedeny), byla přerušena prusko-francouzskou válkou a Pařížskou komunou, ale už v roce 1872 se mohl Massenet těšit z úspěchu komické opery Don Cézar de Bazan a o několik měsíců později sklízel uznání za drame sacré MARIE-MAGDELEINE. Toto dílo zahájilo řadu jeho biblických ženských portrétů. Postava Marie Magdaleny patří do okruhu v té době velice oblíbených napravených hříšnic, které se ve Francii ze značné popularity začaly těšit s Hugovou Marion Delorme a Dumasovou Dámou s kameliemi. Snad největší pomník vystavěl pak Massenet napravené hříšnici v opeře Manon (1884). K drame sacré záhy přibylo mystérium Eva (1875) a legenda Panna (légende de sacré la Vierge, 1880).
Marie-Magdaleine měla premiéru 11. dubna 1873 v Théatre National de l´Odéon. Titulní roli zpívala Pauline Viardotová, ve své době velmi oslavovaná zpěvačka a skladatelka (1821-1910). Kromě koncertního provedení docházelo později i k jeho jevištnímu nastudování. Poprvé roku 1903 v Nice, na scénu pařížské Komické opery se dostalo roku 1906. Massenet nebyl revolucionářem umění, Dotvářel formu pogounodovské francouzské opery včetně velmi melodramatických sekvencí, kterými nahrazoval prózu francouzské opery Comique. Měl to, čemu říkáme cit pro jeviště. Část jeho úspěchu možno připsat i volbě námětů pro libreta jeho oper - figurovali tu např. J.W.Goethe (Wertehr), A.France (Thais), G.G.N.Byron (Manfred), P.Corneille (Cid), G.Flaubert (Hérodiade), M.de Cervantes (Don Quichote), A.F.Prévost (Manon), V.Hugo (Esmeralda, Don César de Bazan). Massenet v podstatě navázal na francouzskou lyrickou operu, především na melodiku Gounodovu, ale měl tolik talentu a osobitosti, že nic neimitoval a vytvořil si svůj vlastní výrazný skladatelský rukopis. Do jeho hudby jakoby se prolínala jeho lidská osobnost, neobyčejně harmonická, okouzlující srdečností, nelíčenou dobrotou a přitažlivým šarmem...Líbil se pro citovou spontánnost své hudby, pro její upřímnost, pro bezprostřední půvab melodických nápadů, pro intenzitu, s jakou dovedl vtělit do hudby vlastní citový prožitek.
WORLD PREMIERE RECORDING
Diskuze k albu