Musica da camera Praga
Musica da camera Praga /J.Ceremuga,J.Ch.Bach, J.F.Fasch, O.Flosman
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec John Zorn. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Evy Pensdorfové k původnímu LP albu 11 0653 "Musica da camera Praga /J.Ceremuga,J.Ch.Bach, J.F.Fasch, O.Flosman" vydanému Pantonem v roce 1977 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Supraphonu:
Soubor MUSICA DA CAMERA PRAGA (Jaroslav Josífko-flétna, Pavel Verner - hoboj, Josef Kolář - violoncello a Jaroslav Přikryl - cembalo) připravil pro desku Pantonu zajímavou čtveřici skladeb. Na první straně najdeme Kvintet pro flétnu, hoboj, housle, violu a violoncello Josefa CEREMUGY, který z podnětu souboru vznikl na jaře roku 1975. Ceremuga, žák J.Řídkého a A.Háby, měl vždy hluboký vztah k lidové písni, k čistému neokázalému projevu...Také v Kvintetu pro Musicu da camera splnil dokonale nesnadný úkol - napsat skladbu, která by dobře zapadla do repertoáru souboru, jenž je převážně tvořen hudbou 18. století. Tzn. skladbu, která by byla invenčně svěží, přitom však jednoznačně soudobá, která by v instrumentaci vycházela z typických znaků jednotlivých nástrojů a byla koncipována tak, aby mohlo být využito virtuózních schopností jednotlivých hráčů - jak je tomu často právě v klasické hudbě…Na druhé straně desky je zařazena Komorní hudba pro flétnu, hoboj, housle, violu a violoncello od Oldřicha FLOSMANA. Vznikla v roce 1971 na objednávku Jihočeské galerie pro Mezinárodní hudební léto na Hluboké. Tady, na zámku Hluboká, uvedla také Music da camera v srpnu roku 1971 její premiéru. Od té doby ji s úspěchem hrála na zájezdech v SSSR, v Západním Německu, v Itálii, ve Španělsku, v USA, v Kanadě. Oldřich Flosman začínal kdysi svá studia na pražské konzervatoři studiem hry na klarinet a harfu. Svá kompoziční studia absolvoval pak na AMU u P.Bořkovce. Činnost v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého vedla Flosmana k uměleckému ztvárňování folklórních prvků – odtud pramení muzikantská spontánnost i zkušenost instrumentační, úzký v, technické i výrazové. Vztah k instrumentální praxi mu dal schopnost poznat dokonale možnosti nástrojů. Flosmanovy skladby patří k těm, které se „dobře hrají“….Na objednávce souboru Musica da camera Praga lákala Flosmana jednak zajímavá a náročná instrumentální kombinace, jednak myšlenka napsat tak trochu archaizující hudbu, která by dobře zněla v plenéru…
Obě strany desky jsou doplněny skladbou 18. století – první strana Kvintetem D dur č. 6 pro flétnu, hoboj, housle, violu, violoncello a cembalo Johanna Christiana BACHA. Tuto skladbu nezvolil soubor pro desku Pantonu náhodně – její invence jako by byla české provenience a tak tu posluchač může zauvažovat, kam až dospěl ve svých inspiracích nejmladší syn velkého Johanna Sebastiana. Na druhé straně desky pak najdeme Sonátu a 4 pro flétnu, hoboj, housle, violoncello a cembalo od Johanna Friedricha FASCHE, současníka Telemannova, který vyrostl jako diskantista lipského Thomannerchoru a později působil v Lukavci u Plzně jako předchůdce Haydnův. Se zájmem budeme sledovat, jak Fasch, vychovaný uprostřed protestantských chorálů, vnáší do vlastní hudby živé, jásavé prvky světské hudby. V obou případech jde o skladby prakticky neznámé, které se u nás objevují na gramofonové desce poprvé.
Diskuze k albu