Různí interpreti
Ceremuga: III. Smyčcový kvartet, Dvořáček: Také mnou žije Amerika !, Kvintet pro žestě
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Pražští žesťoví sólisté v roli interpreta. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Luďka Zenkla k původnímu LP albu 8111 0049 "Josef Ceremuga III. Smyčcový kvartet, Jiří Dvořáček Také mnou žije Amerika!, Kvintet pro žestě" vydanému v roce 1979 v Pantonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Supraphonu:
Dva z čelných představitelů české soudobé hudby, JOSEF CEREMUGA a JIŘÍ DVOŘÁČEK jsou si blízcí nejen věkově, společným studiem kompozice na pražské Akademii múzických umění, následujícím pedagogickým působením na téže vysoké škole a aktivní účastní v ústředních institucích našeho hudebního života, ale též zásadním přístupem k hudebnímu vyjadřování: osobitě navazují na hudební modernu první poloviny 20. století v jejím novém zvuku a oproštěnosti od přebujelých tvarů romantismu a na bezprostředním invenčním základu prismatem sdělnosti citlivě vybírají z přínosu nejnovějších skladebných technik. U Dvořáka vystupuje zvláště do popředí živelná rytmika, barvitost zvuku a rovnoměrné žánrů vokálních a instrumentálních, pro Ceremugu je příznačná především lyrika, širokodechá melodika a převažující zájem o žánry symfonické a komorní...První Ceremugův smyčcový kvartet (1956) svědčí o nalézání a upevňování vlastního projevu, druhým kvartetem (1961) se autor ve zvukově vyhrocené zkratce vyrovnává se stylovým přelomem české hudby na počátku šedesátých let. TŘETÍ SMYČCOVÝ KVARTET z roku 1973 je vyzrálým a uvážlivým projektem soudobého díla v kontinuitě dosavadního hudebního vývoje. Jde o dílo zpěvné a při tématické mnohotvárnosti přísně koncentrované, prosté vnějších efektů...Jiří Dvořáček se ve svých vokálních skladbách často vyjadřuje k aktuální a závažným společenským otázkám...Myšlenku boje proti kolonialismu sleduje Dvořáčkova opera Ostrov Afrodity a do téže linie patří cyklus písní TAKÉ MNOU ŽIJE AMERIKA! na slova černošského básníka Langstona Hughese (nar.1902), který se ve svém obsáhlém díle vášnivě staví za práva amerických černochů a všech utlačených lidí. Jazzové inspirace zvolených Hughesových textů využil Dvořáček k nevšednímu a náročnému kompozičnímu záměru - k propojení soudobého skladebného stylu vážné hudby s hudebními prvky a i s emocionální atmosférou původního černošského jazzu... V oblasti komorní tvorby Dvořáček soustavně obohacuje literaturu nástrojů dechových...KVINTET PRO ŽESTĚ (1973) je stavebně průzračný stručný třívětý cyklus vycházející z daných nástrojových předpokladů a z fanfárových i lidových intonací...
Diskuze k albu