Jazz Fragment Praha
Mini jazz klub 29 Jazz Fragment
Podobné tituly
Informace o albu
Komentář Stanislava Titzla k původnímu albu 8135 0049 "Mini jazz klub 29 Jazz Fragment" vydanému v Pantonu v roce 1980 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Říci, že dnes - na konci sedmdesátých let - má česká jazzová scéna dostatek mladé krve, to se tedy opravdu nedá. Nicméně i na tomto úhoru nám během velmi krátké doby vyrostlo combo, které - ač dosud vystupuje jen amatérsky - vykazuje nejen pozoruhodně profesionální úroveň v hráčské technice, ale nabízí především osobitý hudební výraz, který se uplatňuje v původní vlastní tvorbě. Duší souboru Fragment Praha je pianista a hlavní tvůrce repertoáru kvinteta Aleš Faix (nar.1956), který po dlouhém hledání sestavil v roce 1977 svoji první významnější kapelu: její jádro dodnes tvoří vitální flétnista Michal Tichý (nar. 1956) a baskytarista Vít Musil (nar. 1955). Zpočátku společně experimentovali pouze kolem klavíru, současně však hledali další vhodné spoluhráče na doplnění comba. Mimořádnou posilou byl především houslista Jiří Holec (nar. 1951), který jako absolvent pražské konzervatoře původně jazz nehrál, ale díky dobrým technickým předpokladům se velice rychle stal jedním z opěrných pilířů Fragmentu. Trvalým problémem však byli bubeníci - v kvintetu se jich během času vystřídalo šest a teprve ten poslední, který se svou soupravou zavítal do Fragmentu Praha v roce 1978, se zdál být tím pravým, Petr Reiterman (nar. 1952) dodal kvintetu větší rytmickou jistotu a rozšířil i dynamické možnosti tohoto komorně laděného sdružení. Na skupině je ovšem nejpozoruhodnější její osobité pojetí, které nevychází přímo z žádného konkrétního vzoru - jistě k tomu přispěla i skutečnost, že soubor vznikal do značné míry impulzívně, tak, jak se objevovali dobří hudebníci se zájmem o spolupráci. Proto i nástrojové složení, v němž své improvizační pletivo vytvářejí nad rytmikou flétna, housle a klavír, je vlastně výsledkem dosti náhodného setkání individualit, které se dříve vůbec neznaly, ale jež díky hudebním kontaktům postupně propojily i pevné přátelské svazky. Významným podnětem k intenzívní práci na dokončení konsolidace souboru se stalo vystoupení Fragmentu Praha na Československém amatérském jazzovém festivalu v Praze v září 1977. I jednotliví hudebníci zaujali mezinárodní porotu natolik, že souboru udělila nejen Stříbrnou plaketu, ale i Cenu za původní tvorbu jeho členů. Pak následovala další vystoupení na Olomouckých jazzových dnech (1977), Slánských jazzových dnech (1978), Pražských jazzových dnech (1978, 1979), vystoupení v Jazzklubu Parnas a také vlastní pořad v televizním Studiu M. Přihlásil se i rozhlas, kde má kvintet zatím natočeno devět skladeb. Ačkoliv Fragment Praha ještě zdaleka nedosáhl zenitu svých tvůrčích i reprodukčních možností, jeho dosavadní výsledky jsou velice pozoruhodné. Jistě si to ověříte poslechem obou skladeb na této desce. Pocházejí z pera Aleše Faixe, stylově bychom je mohli řadit do jazzrockového proudu, avšak nezapřou ani vlivy hudby vážné. navíc znějí a neuvěřitelně "slovansky", při současném zachování hlavních jazzových rysů. Ta první, pomalejší skladba Vzpomínky a starci vznikla dost dlouho při pravidelných zkouškách kvinteta v Malostranské besedě. Druhá, rychlejší Oheň v kapse, začíná bicími bubeníka Petra Reitermana v ostrém 15/16 rytmu a dává pak postupně příležitost k improvizacím hlavních sólistů Jiřího Holce (housle), Aleše Faixe (piano) a Michal Tichého (flétna). Věřme, že naše album Mini jazz klubu seznámí s touto perspektivní mladou skupinou i širší posluchačské zázemí - ti zasvěcení o ní totiž dobře vědí..
Diskuze k albu