Didier Talpain, Hjördis Thébault, Pierre-Yves Pruvot
Nevšedné duetá francúzskej romantickej opery (1840-1890)
Podobné tituly
Informace o albu
Název říká téměř vše, názvy písní ještě více. Pokud máte alespoň špetku romantiky v těle nebo v duši, určitě si zde přijdete na své.
V 19. století si Paříž upevnila pozici předního města opery. Vedle domácích skladatelů zde působili skladatelé z Německa (Meyerbeer, Paer a Wagner, který zde prožil velmi nešťastné období) a Itálie (Rossini, Verdi, Spontini, Cimarosa a Cherubini), kteří se v letech po Velké francouzské revoluci ucházeli o přízeň publika.
Opera se hrála ve velkých pařížských divadlech (Opera, Opera-Comique, Theatre-Lyrique a Theatre-Italien) a dělila se na dva druhy - vážná díla s hrdinskou tematikou a lehčí díla založená na životě obyčejných lidí nebo událostech. Toto rozdělení se vyvinulo ve dva plně definované styly: opera comiques a drama lyrique.
Program této nové nahrávky je sestaven z rarit francouzského operního repertoáru. Patří k nim duet Adama a Evy z Massenetovy opery Eva, fascinující číslo s pozoruhodnou partiturou pro sopránový saxofon, harfu, dřevěné dechové nástroje, lesní rohy a violoncella, která dodává hudbě hlubokou poetičnost a svrchovanou lyričnost. Zařazen je také duet z druhého dějství Gounodovy Polyeucte, díla, které si díky kombinaci opery a oratoria i svým hudebním kvalitám nezískalo širokou popularitu.
Skladba č. 5 - Patrie! - pochází ze stejnojmenné opery dnes již zapomenutého skladatele Émila Paladilhe. Tento příběh o povstání Vlámů proti Španělsku, obsazený do pěti dějství a uváděný ve velkém rozsahu, byl jedním z nejúspěšnějších děl pařížské opery, které se hrálo až do 20. let 20. století, kdy rychle upadlo v zapomnění. Na tomto disku zazní mimořádně intenzivní duet z první scény druhého dějství.
Nahrávka obsahuje i další duety Halévyho, Masseneta, Gounoda a Thomase a osvětluje tak řadu zapomenutých skvostů francouzské romantické opery.
Diskuze k albu