Marián Varga, tEóRia OtraSu
Hudobné happeningy
Podobné tituly
Informace o albu
Varga přistupoval k volné improvizaci - nebo, jak sám příznačně říkal, ke "komponování v okamžiku" - nikoliv jako virtuóz, ale jako improvizující skladatel, který experimentuje a hledá "tady a teď" nové, nečekané hudební tvary, kontexty a jejich významy. Koncertní vystoupení se souborem komponované hudby tEóRia OtraSu sám dříve nazýval "hudebními happeningy". Jejich dramaturgii společně budovali tak, že po společném úvodním bloku, jakémsi hudebním incipitu a prvním hudebním happeningu následovalo někdy sólo, jindy duo, tedy střídání poloh a obsazení, až se nakonec opět setkali v improvizačním multidialogu. Nebyla to vždy zcela neidiomatická improvizace, Varga občas sáhl po citacích ze své vlastní tvorby (někteří poznají například na začátku Hudebního happeningu I. motiv z jeho hudby k básni Karla Kryla Dvě půle lunety aneb Rebelant o lásce nebo v jejím závěru akordy z cody úžasné Eufonie na Konvergencích). Najdete zde také de facto první verzi Marianovy skladby Žltá ľalia s variacemi na Bartókova a Šostakovičova témata a na druhé straně premiérové provedení skladby Ranenej H2O tEóRie OtraSu, kterou mu tehdy za jeho přítomnosti věnovali.
Diskuze k albu