Různí interpreti
Tomášek: Tre ditirambi pro klavír, Písně na básně J.W.Goetha
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Tomislava Volka k původnímu LP albu 11 0516 "Václav Jan Tomášek 1774 - 1850" vydanému v Pantonu v roce 1975 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Česká hudba, jejíž plynulý vývoj byl v dějinách nejednou narušen zásahy zvenčí, nemohla častěji přispět do evropského kontextu novým, původním kompozičním útvarem. Tím zajímavější je případ v osamocení tvořícího pražského skladatele a pedagoga VÁCLAVA JANA TOMÁŠKA (1774-1850), který dal na počátku 19. století evropské hudbě něco, co dosud postrádala: samostatnou klavírní skladbu jejíž forma nebyla předem dána tradičním formovým schématem. Po stovkách klasických klavírních sonát a variací na dané téma se díky Tomáškovi objevil útvar, který umožnil nastupujícímu romantismu vrátit světu kláves imaginaci a bohatou výrazovou paletu...Tři dithyramby op. 65 z roku 1818 patří k vrcholům Tomáškova klavírního díla. Ve zdařile formově vyřešeném uspořádání silně kontrastního hudebního proudu jsou působivé zvláště lyrické, romanticky zpěvné nebo zase tanečně rytmizované partie. Skladatel sám o svých inspiračních zdrojích prozradil: "První dithyramb je drsného výrazu jako byli Římané, kdežto druhý jemností a půvabem upomíná na Řeky; ve třetím je obojí sloučené". Druhou velkou oblastí Tomáškovy tvorby byly písně. Skládal je na české i německé texty. K českým předlohám se obracel zvláště, když chtěl přinést důkaz o svém vlasteneckém cítění. V dílech svých milovaných básníků Goetha a Schillera však nacházel inspiraci nejčastěji...Pro hudební řešení dbal Tomášek - ve shodě s Goethovými představami - o hudební jednolitost každé písně. Detail či požadavek dramaticky vyhroceného slova nesmí dominovat nad celkem; jedna skladba - jedna nálada....Goethe sám oceňoval Tomáškovy písně velmi příznivě....
Diskuze k albu