Senior dixieland
Mini jazz klub č. 32 Senior Dixieland
Podobné tituly
Informace o albu
Původní EP album 8135 0058 "Mini jazz klub č. 32 Senior Dixieland" vydal Panton v roce 1981, titul nyní vychází v Supraphonu poprvé digitálně.
SENIOR DIXIELAND ve složení, které je zde uváděno, existuje sice jenom asi dva roky, těžko jej však označovat jako novodobou nebo dokonce mladou pražskou kapelu. Všichni jeho členové - až na mladšího Klofandu - se totiž aktivně podíleli na samých počátcích tradičního jazzu u nás. Působili do začátku padesátých let nebo i dříve v různých orchestrech tohoto zaměření; jmenujme Pražský Dixieland, orchestr H.Warda nebo tehdejší Dixieland lékařské fakulty. Koncem padesátých a počátkem šedesátých let však postupně zanechávali aktivní hudební činnosti
Výjimkou byl pouze V.Fiala, který hrál nepřetržitě, působil v orchestru Stemboat Stompers a donedávna v Metropolitan Jazzbandu. A pak, po dlouhé době, jak už bylo jednou napsáno "...jako mušketýři po dvaceti letech...". Sešli se a řekli si, že to zkusí znovu. Nebylo to vůbec snadné, léta nečinnosti nikomu nepřidají. Ale vydrželi, scházeli se, pokud to čas jen trochu dovoloval, zkoušeli, hráli. Dlouhá odmlka je hlavní příčinou skutečnosti, že Senior Dixieland produkuje, téměř beze zbytku to, co se u nás v oblasti tradičního jazzu hrávalo před dvaceti i více roky. Pamětníci, tj. návštěvníci Mánesa, Slovanského ostrova, Reduty, Uralu a jiných tehdejších stánků tohoto žánru si ještě vzpomínají. Tradiční jazz byl tehdy živý, vysoké návštěvy, vynikající atmosféra...Ta je samozřejmě neopakovatelná, přesto však lze tento snímek pokládat za relativně věrný obraz československého tradičního jazzu poválečného období. Jak se tehdy skutečně hrálo? Legendární Greame Bell byl velkým, zdaleka ne však jediným vzorem. Každý z hudebníků má jistě své muzikantské lásky, a to nejenom z jazzové oblasti, jako celek se však Senior Dixieland nedrží striktně žádné předlohy. Čerpá většinou z dobových zvukových snímků, které si transformuje dle svého vkusu i svých možností. Někdy je vzor zřetelný - např. modifikovaná Bruniesova trombónová figura v Tin Roof Blues, jindy zejména v kolektivních improvizacích a je třeba podtrhnout, že kolektivně improvizované chorusy byly dost výrazným specifikem jazzové scény padesátých let. V různém stupni propracovaná aranžmá se objevují až později, s nástupem tzv. československé školy tradičního jazzu. Ale to už je jiná, v podstatě současná kapitola. Senior Dixieland hrává pravidelně v pražské Redutě, příležitostně na jiných místech doma i v zahraničí.
Diskuze k albu