František Čech, František Herman
Matěj: Koncert pro flétnu a orchestr, Lukáš: Koncert pro fagot a symfonický orchestr
Podobné tituly
-
Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze, Filharmonie Brno, Kühnův smíšený sbor
-
František Herman, Slovenský komorní orchestr, Bohdan Warchal
-
Jiří Válek, Jiří Mihule, František Herman, Česká filharmonie, Václav Neumann
-
Jiří Krejčí, František Herman, Libor Pešek
-
František Čech
-
Dvořákův komorní orchestr/Vladimír Válek
Informace o albu
JOSEF MATĚJ (nar.1922) je autorem dnes již rozsáhlého a umělecky závažného díla symfonického, komorního i vokálního. Mnohé z jeho skladeb jsou poznamenány zvláštní melodickou krásou lidových písní rodného Lašska, ale všechny jsou sympatické zdravým, spontánním a plnokrevným muzikantstvím, které cítíme z každého taktu. Mezi nimi tvoří nástrojové koncerty výrazné specifikum, neboť autor se jim věnuje téměř systematicky vlastně již od svých uměleckých začátků...KONCERT PRO FLÉTNU vznikl v roce 1967 a od té doby osvědčil při mnoha provedeních svou životnost a působivost, takže o něm lze bez nadsázky říci, že patří k reprezentativním dílům svého druhu v moderní české hudbě....je to dílo šťastné právě tím, že důsledně vychází z invence, která odpovídá povaze sólového nástroje a snaží se - jak sám autor o svém díle napsal - "vytvořit takový souzvukový řád, který by respektoval všechno nové, co přinesla hudba 20. století, a přitom byl v souladu s osobním názorem a tvůrčím typem skladatele. Cílem je hudba, která počítá s pocitovou působností a zvukovou krásou".
ZDENĚK LUKÁŠ (nar.1928) je znám české hudební veřejnosti nejvíce jako autor několika vynikajících vokálních cyklů, ale ovládá stejně dobře i orchestrální sazbu a také na poli instrumentálního koncertu má značné zkušenosti a v seznamu svých skladeb několik děl, jimiž podnětně zasáhl do této žánrové oblasti. KONCERT PRO FAGOT komponoval v roce 1975 na žádost fagotisty České filharmonie Františka Hermana jako obsahově závažnou, ale při tom sólisticky vděčnou koncertantní skladbu. Na obvyklém půdorysu tří vět vytvořil autor dílo skutečně originální, technicky neobyčejně náročné nejen pro sólistu, ale i pro doprovázející orchestr a dirigenta, dílo, jehož hudba přináší vzrušující subjektivní sdělení, ale při tom ponechává sólistovi značný prostor pro uplatnění nástrojové virtuozity i kultury tónu, neboť využívá vynalézavě všech technických i výrazových možností fagotu...
Diskuze k albu