Různí interpreti
Tausinger:...au dernier amour, Reiner: Kresby, Dvořáček: Hudba, Blatný: 2:3
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Pavla Skály k původnímu LP albu 1111 2658 "Jan Tausinger ...au dernier amour, Karel Reiner Kresby, Jiří Dvořáček Hudba, Pavel Blatný 2:3" vydanému v Supraphonu v roce 1980 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
JAN TAUSINGER (1921) zaujímá v kontextu české soudobé tvorby svébytné a nezastupitelné místo. V šedesátých letech se nevšedním způsobem vyrovnal s podněty evropské a světové moderní hudby. Sonáta-suita "...au dernier amour pro violoncello a klavír", komponovaná v r. 1976 z podnětu violoncellisty Saši Večtomova, rozvíjí kontrastní a plastický dialog dvou nástrojů ve vyvážených a výrazově proměnlivých plochách...Tvorba KARLA REINERA (1910-1979), absolventa Mistrovské třídy Josefa Suka, je spjata se snahami a programem české meziválečné pokrokově orientované avantgardy. Jeho vyhraněný styl je příznačný komplikovanou rytmikou a smyslem pro instrumentální nuance, volnou prací s dvanácti tóny chromatiky a příklonem k atematickému slohu "Kresby, komorní hudba pro klarinet (housle), lesní roh a klavír" vznikly v r. 1970 na objednávku Čs. rozhlasu a jsou věnovány klarinetistovi J. Štenglovi, hornistovi M.Petrovi a klavíristovi J. Hálovi...JIŘÍ DVOŘÁČEK (1928) vytvořil již pozoruhodné dílo, jež imponuje všestranností a myšlenkovou závažností. Žák Jaroslava Řídkého a Václava Dobiáše na pražské AMU na sebe záhy upozornil svou Symfonií pro velký orchestr, na níž navázala řada skladeb nejrůznějších žánrů..."Hudba pro violu a klavír", jež vznikla v r. 1976 z popudu klavíristky Boženy Pidermanové, je zralým dílem se soudobým zvukovým vybavením a živou rytmikou, niterně cítěné a sdělné, v r. 1978 poctěné cenou Svazu českých skladatelů a koncertních umělců. Brněnský autor PAVEL BLATNÝ (1931) dosáhl proslulosti především jako skladatel, který u nás došel nejdál ve snahách spojit prvky, převzaté z jazzové oblasti, s postupy soudobé articifiální hudby, což vyvrcholilo v šedesátých letech jeho zájmem o třetí proud. Ve skladbě "2: 3" postavil autor do konfrontace hoboj a lesní roh s dalšími třemi nástroji dechového kvinteta...Skladba počítá s individuálním mistrovstvím členů Pražského dechového kvinteta.
Diskuze k albu