Akademičtí komorní sólisté, Musici de Praga
František Tůma: Parthia pro orchestr d moll, Jan Dismas Zelenka: Ipocondria, Karel Stami: Orchestrální kvartet F dur, op. 4, č. IV.
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jana Dehnara k původnímu LP albu 11 0316 "František Tůma: Partita pro orchestr d moll, Jan Dismas Zelenka Ipocondria, Karel Stamic Orchestrální kvartet F dur, op. 4, č. 4" vydanému v Pantonu v roce 1972 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
JAN DISMAS ZELENKA (1679-1745) patří k českým hudebníkům, kteří rozvíjeli a uplatňovali své doma získané dispozice v cizině, kde dosáhli velkého ohlasu (o Zelenkovu hudbu se zajímal a znal ji i J.S.Bach a G.Ph. Telemann) a podstatně přispěli ke slohovému vývoji baroka a později klasicismu...působil už od roku 1710 jako kontrabasista v kapele saského kurfiřta a roku 1721 tam byl jmenován kapelníkem a později skladatelem chrámové hudby. V roce 1723 se Zelenka aktivně podílel jako skladatel i orchestrální hráč na kontrabas na slavnostech u příležitosti korunovace Karla VI. na českého krále. Kromě alegorické hry Sub olea pacis zkomponoval za tohoto svého pražského pobytu také jiné skladby, mezi nimi i ouverturu Ipocondria, která nese zřetelné stopy francouzského vivu...
FRANTIŠEK IGNÁC TŮMA (1704-1774) byl za pražských studií u jesuitů pravděpodobně též tenoristou u sv. Jakuba. Hudebně se vzdělával ve Vídni z J.J.Fuchse, kam po poslal jeho zaměstnavatel, hrabě Frant.Ferd.Kinský...roku 1741 se stal komorním skladatelem a kapelníkem císařovny Alžběty, vdovy po Karlu VI...Sloh jeho tvorby je typickým obrazem období přechodu od baroka ke klasicismu: zachovává ještě barokní dispozice, avšak snaží se je přizpůsobit novým požadavkům. Tyto znaky má také Parthia d moll...KAREL STAMIC (1745-1801), starší syn slavného J.V.Stamice, se narodil a žil v cizině. Vyrostl ve slavné době mannheimské kapely a stal se v sedmnácti letech jejím členem ve skupině druhých houslí. Roku 1770 se stal dvorním skladatelem hraběte de Noailles v Paříži a podnikal odtud jako virtuos na violu a violu d'amore četné koncertní cesty (Německo, Holandsko, Anglie)...Orchestrální kvartet F dur op. 4 č. IV. (komponovaný pravděpodobně v sedmdesátých letech 18. století) dosáhl brzy velké popularity, jak o tom svědčí četné tisky, jež následovaly brzy po vydání. Má všechny charakteristické slohové znaky mannheimské školy; jeho sazba dokumentuje velkou znalost provozovací praxe a vysokou kulturu mannheimského orchestru....
Diskuze k albu