Různí interpreti
Soudobá sovětská hudba (Šostakovič, Aristakesjan, Gubajdulina, Leděněv)
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jiřího Bajera k původnímu 2LP kompletu 11 0342 "Soudobá sovětská hudba" vydanému v Pantonu v roce 1973 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Z početné a bohaté komorní hudby DMITRIJE ŠOSTAKOVIČE (nar.1906) byly pro tuto nahrávku vybrány dvě skladby, které reprezentují jeho důležitá tvůrčí období. Vokálně instrumentální suita pro soprán, housle, violoncello a klavír s názvem "Sedm básní Alexandra Bloka" se poprvé objevila na veřejnosti s v roce 1968, tj. v období, kdy Šostakovič vytvořil Čtrnáctou symfonii a zabýval se myšlenkami na Patnáctou. Celé toto období má charakter životního a uměleckého resumé. Každá nota nabývá význam naléhavého sdělení, které odcházející generace tlumočí generaci nastupující. U Šostakoviče bývá zpravidla prostoupena i moudrostí a důvěrou, že život neprošel nadarmo, že každá nabytá zkušenost se obrátila v užitek, napomáhající těm dalším postupovat dál...Druhý smyčcový kvartet op. 68 vznikl na sklonku války (poprvé byl proveden 14.11.1944 v Leningradě) v těsném sousedství s Osmou symfonií op. 65 a s Klavírní triem op. 67. Všem těmto skladbám je společný monumentální pateticko tragický tón, ačkoli každá ho interpretuje poněkud jinak...Mimo hranice Sovětského svazu zatím nejméně známým je skladatel arménského původu EMIN ARISTAKESJAN. Jeho Symfonietta pro smyčce, klavír a xylofon plně potvrzuje názor, podle něhož značná část mladých sovětských skladatelů koncentruje svůj tvůrčí zájem na objevy nových zvukových možností v rámci tradičních orchestrálních forem a sestav...Nejmladší generace sovětských skladatelů se nadchla smyslovou krásou neobvyklých zvukových kombinací nástrojů. Skladatelka tatarského původu SOFIA GUBAJDULINA zachytila mnoho z této krásy v partituře skladby, kterou nazvala Concordanza a již vskutku pojala jako pokus sjednotit a sladit různé vlastnosti odlišných nástrojů. Je opravdu obtížné vysvětlit, v čem vězí zvláštní zvukové kouzlo její hudby...Šostakovičovy skladby vhodně doplňují v této nahrávce díla jeho mladých následovníků. Z nich věkově nejstarším a umělecky nejzkušenějším je bezpochyby ROMAN LEDĚNĚV (nar.1930)...Šest skladeb pro smyčcový kvartet a harfu, op. 16 vzniklo v letech 1965-66 a stalo se jakousi vizitkou jeho osobního stylu, vyznačujícího se stručností formy a střízlivou věcností hudebního obsahu...
Diskuze k albu