Pražský komorní orchestr, Charles Mackerras
Concerti grossi
Podobné tituly
-
Pražský komorní orchestr, Bernhard Klee
-
Pražský komorní orchestr, Charles Mackerras
-
Oldřich Vlček, Pražský komorní orchestr/Charles Mackerras
-
Pražský komorní orchestr, Charles Mackerras
-
Lubomír Brabec, Martin Mysliveček, Lubomír Malý, Pražský komorní orchestr
-
Pražský komorní orchestr, Sir Charles Mackerras
Informace o albu
Z komentáře dr. Tomislava Volka k původnímu LP albu 1110 2828 "Händel: Concerti grossi" vydanému Supraphonem v roce 1981 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Baroko bylo prostoupeno hudbou...Všedností bylo ticho, svátkem a radostí byl hudební tón. Proto zněl z chrámové věže hlas zvonu a na biskupstvích nebylo žádným tajemstvím, že hudba přitahuje do chrámu více než zbožné slovo; u oltáře stačil k rozmluvě s bohem jeden, ale na kůru musilo být - kvůli lidem - muzikantů víc..Ze scény odcházely nástroje, které měly malý tón, nedržely ladění nebo dávaly hráči jen malé možnosti. Místo nich se objevily nástroje nové: lesní roh, klarinet, violoncello ad. Jejich tón byl krásný a vyplnil dosud prázdné místo ve zvukovém spektru doby. Dostatek nástrojů a muzikantů umožnil objevit zvukové kouzlo ansámblové hry...zrodila se forma koncertu, jejíž starší stadium vstoupilo do dějin pod názvem CONCERTO GROSSO, což znamená "velký koncert" a bylo to původně označení oné větší skupiny hráčů, té menší říkali Italové prostě CONCERTINO, "malý koncert". Po roce 1700 už byl tento útvar značně rozšířen a oblíben v rodné Itálii i v zahraničí. K jeho nejvýznamnějším tvůrcům patřil A.Corelli, G.Torelli, A.Vivaldi, T.Albinoni, F.Geminiani ad. Na italskou cestu se ochotně napojili i Němci, kteří posílali svůj skladatelský dorost na jih studovat autentický vlašský způsob vokální a instrumentální skladby. Touto cestou šel i syn ranhojiče z Halle, zběhlý student práv, zdatný varhaník a cembalista, který řadu let sbíral zkušenosti v orchestru hamburské opery, na jejíž scénu vypravil už své první operní pokusy. Robustní GEORG FRIEDRICH HÄNDEL prošel v letech 1706-1710 Itálií a do jejích operních domů vstoupil jako autor. Hudebně zhýčkané a k cizincům zvlášť kritické publikum Neapole a Benátek musilo uznat, že ten "milý Sas" (il caro Sassone) rozumí opeře, zpěvákům i orchestru "téměř" tak dobře jako nejlepší domácí "maestri". Takového muže pak mohl potřebovat Londýn, podnikavé, bohaté a sebeokouzlené město, přející hudbě, ale momentálně bez schopných domácích autorů. Počínaje rokem1711 se stal Händel hlavním londýnským operním autorem. Opeře platil jeho hlavní zájem, příležitostně komponoval koncerty, suity, sonáty a jinou instrumentální hudbu. Na jaře 1734 vydal tiskem sbírku CONCERTI GROSSI, op. 3, která měla značný ohlas. Později se vrátil Händel ještě jednou k této orchestrální formě s rozhodnutím vložit do ní všechno svoje umění. Stalo se a 1739 vyšla v Londýně sbírka CONCERTI GROSSI, op. 6, která starší sbírku zastínila...
CHARLES MACKERRAS (†17.11.1925 - *14.7 2010) byl jeden z předních anglických dirigentů, hudební skladatel australského původu, se zájmem o českou hudbu již od roku 1947, v Praze byl žákem Václava Talicha.
Diskuze k albu