Různí interpreti
Alois Hába Portrét skladatele
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Jiří Jirouš. ×
Podobné tituly
Informace o albu
ALOIS HÁBA (*21.6.1893 - † 18.11.1973)
Z komentáře Pavla Skály k původnímu LP albu 1 11 1418 "Alois Hába Portrét skladatele" vydanému Supraphonem v roce 1973 ke skladatelovým 80. narozeninám a nyní vydávanému poprvé digitálně:
...Svou neobyčejně plodnou činností zasáhl Alois Hába do tří oblastí hudebního života. Rovný díle jej obohatil jako skladatel, teoretik, a jako neúnavný hudební organizátor a pedagog. Hába je dokonalým příkladem skladatele-teoretika, který se teorií zabývá proto, aby jeho vlastní skladatelská činnost byla plně uvědomělá, aby i teoreticky bylo zdůvodněno vše nové, s čím skladatel přichází před posluchače. Jeho první skladby vznikaly kolem první světové války, tedy v době hluboce protikladného, rozporuplného tvůrčího kvasu. Hába ve svých počátcích rozvíjí volně alternovanou pozdně romantickou diatoniku, zhruba od roku 1920 píše skladby volně atonální a ve shodě se svými teoretickými exkurzy přichází s prvními díly svého osobního slohu. Především podrobuje důkladné revizi dosavadní harmonické systémy a ve svém hlavním teoretickém díle, Nové nauce o harmonii, stanoví v roce 1925 principy diatonického chromatického, čtvrt-, třetino-, šestino- a dvanáctino- tónového systému. Hábovi v této práci nejde o stanovení kompozičních pravidel, nýbrž o systematizaci možností, které skladateli nabízí zvolený tónový systém. Teoretické principy jsou výsledkem souběžné intenzívní kompoziční práce, v jejímž procesu postupně krystalizuje tzv. netematický sloh....Pro Hábův netematický sloh jsou rozhodující tři principy: princip opakování intervalů a základních rytmických forem, princip obměn těchto základních pádů - témat, odkud je volně odvozen název slohu. Hába se domnívá, že hudba může být výrazem životního dění; principy svého netematického slohu považuje za obecné slohové principy, jimiž je udržován život v přírodě, i v kosmu. Dokonalým příkladem netematického slohu je NONET č. 2, op. 41, z roku 1931. Je jednovětý, forma plyne volně mimo jakákoliv tradiční schémata, podléhajíc skladatelově svobodné invenci podle výše naznačených tří hlavních principů. Hlasy jsou nezávislé, tematicky neovlivněné děním v hlasech ostatních...Rozměrným dílem, syntetizujícím dosavadní vývoj Hábova netematického slohu, vyzkoušeného v řadě komorních, především kvartetních děl, je SYMFONICKÁ FANTAZIE, op. 46 z r. 1933, nazvaná CESTA ŽIVOTEM. Dílo je opět jednověté, avšak rozčleněné do sedmi výrazem odlišných dílů. Cestou života rozumí Hába cestu lidstva ke svobodě a tvořivost, jež spočívá v rozeznání nejrůznějších forem a projevů tří životních podnětů - tvořivé lásky a jejich dvou protikladů: horečnatosti a tvrdosti. Naše ukázka přináší závěr skladby, v němž dosavadní průběh významových proměn hudebního proudu vrcholí...Hába je autorem tří oper. Vedle Nové Země v půltónovém systému a opery v šestinotónovém systému, Přijď království tvé je především jeho opera MATKA, op. 96....Naše ukázka je z prvního obrazu, v němž čtyři ženy-plačky, svým lkaním, umělecky stylizovaným do expresíva síly až otřesné, provázejí zesnulou ženu sedláka Křena na poslední cestě. Scéna patří bezesporu k vrcholům realistického hudebního dramatu...Novější Hábova tvorba přináší řadu komorních a orchestrální skladeb v půltónovém systému, komponovaných slohem smíšením, v němž se skladatel nevyhýbá částečným tematickým obměnám..Takovým dílem je například pětidílná SUITA PRO BASOVÝ KLARINET, op. 96, psaná pro jejího interpreta Josefa Horáka...Ukázkou Hábova kvartetního slohu je jeho XI. SMYČCOVÝ KVARTET, op. 87, psaný v šestitónovém systému...
Diskuze k albu