Brigita Šulcová
Brigita Šulcová (Scarlatti, Webern, Tausinger)
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Evy Pensdorfové k původnímu LP albu 11 0713 "Brigita Šulcová (Scarlatti, Webern, Tausinger)" vydanému v roce 1978 v Pantonu a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Jméno BRIGITY ŠULCOVÉ jsme si zvykli vídat na koncertních programech zejména soudobé hudby. Je to mezi našimi pěvci dosti nevšední - s dychtivostí stát u zrodu novinky, mnohdy být její inspirátorkou, a napomáhat jí neúnavně k životu, aby pronikla k lidem, stala se jim srozumitelnou a - nezapomenutelnou. Takový byl třeba případ cyklu pro soprán, flétnu, basklarinet, klavír a bicí Čmáranice po nebi. Jan Tausinger jimi v roce 1967 promluvil s překvapivou originalitou a sdělností. Chlebnikovovy verše učarovaly pěvkyni a pak i skladateli a na koncertní pódia vstoupila zvláštní poetická atmosféra, nové cítění krásy i bolesti života....Podobným případem je skladba zařazená na naši desku - Ave Maria, psaná pro soprán, recitaci a orchestr...Jan Tausinger tu uchopil společensky závažný námět nevšedním způsobem: bez bombastu, z nitra se tu nažhavuje nervní hudební organismus. Smutek všech lidí světa - z Guernicy, Oradouru, Lidic, Coventry, Voroněže, všech Marií nové doby, které nesly za války kříž svého utrpení, tu zní v sólovém sopránu. Brigita Šulcová tu rozklenula nádherný gotický oblouk melismatického zpěvu, v sepětí s českým slovy recitace se latinská modlitba stává vášnivým apelem ke světu: dejte konečně nám ženám a dětem mír!...Orientace B.Šulcové v hudbě 20. století, její schopnost postihnout záměr autora, zvláštnosti nových technik je prostě obdivuhodná. Má za sebou na tomto poli mnoho cenné práce. Lze proto jen uvítat, že Panton vybral pro její profilovou desku z také skladby jednoho z významných představitelů hudební avantgardy, Antona Weberna; jsou to Čtyři písně pro zpěv a klavír op. 12 z let 1915-1917, díla subtilního lyrického výrazu a Tři písně op. 12...Webernova cesta k nové hudbě nebyl rozmarem, byl to člověk cítící velkou odpovědnost umělce vůči rodící se společnosti, jak ostatně dokumentuje skutečnost, že vedl více než desetiletí ve Vídni dělnické koncerty. Webernovy písně jsou zřejmě blízké naturelu naší pěvkyně už tím, že autor své miniatury, vznikající usilovným vybrušováním tvaru, vždy dovedl k specifickému výrazu, že je naplnil křehkým melancholickým lyrismem na jedné straně a věcností, vtipem a jemnou ironií na straně druhé. Brigita Šulcová ráda zvládá technické nároky ...a také určitá oproštěnost výrazu jí vyhovuje.Teprve nakonec se dostáváme ke kapitolce B.Šulcová a hudba minulosti. Také ta obsahuje mnoho zajímavého - písně, operní árie, vokální party kantát a oratorií. Jsou tu zastoupeni J.S. Bach, Haendel, Mozart, Beethoven, Schubert. Pro naši desku byla vybrána kantáta pro soprán, dvoje housle a basso continuo Arianna Alessandra Scarlattiho. Autor přelomu 1ý. a 18. věku se stal vůdčí osobností své doby vokálními kompozicemi, které hledaly nové cesty v odvážných harmonických spojích i v bohatém hudebním výrazu, výstižně charakteruzujícím postav oper a kantát....
Diskuze k albu