Saša Večtomov
Bach: Violoncellové suity
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Aleš Dvořák. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Johann Sebastian Bach - Šest suit pro violoncello sólo, BWV 1007-1012. Nahrávka z pražského Rudolfina (1984)
Saša Večtomov - violoncello (Alessandro Gagliano, 1712)
Stěží si Bach dokázal představit, jaké popularity se dočká jeho cyklus šesti suit pro sólové violoncello téměř 300 let poté, kdy jej v Köthenu dokončil. Více než 200 existujících nahrávek, historických i soudobých, "poučených" i "moderních" - to mluví za vše. Přitom jde o dílo navýsost náročné z hlediska techniky, interpretace i jeho komplexního pochopení. Bachovi se ve suitách podařilo vytvořit dílo zcela novátorské (nota bene pro nástroj, který se v jeho době stále vyvíjel), a přitom zůstat stylově čistý a srozumitelný. Formálně se sice jedná o taneční suity, architektura některých z nich se však mj. díky bohatému kontrapunktu spíše podobá katedrále. Velká výzva pro každého z mistrů tohoto nástroje - Sašu Večtomova nevyjímaje. Prvním učitelem mu byl jeho otec (studoval v Paříži společně s Piatigorskym a Fournierem u Casalsova asistenta Alexaniana). Následně pak mladého Večtomova zásadně formoval Rostropovičův učitel Semjon Kozolupov na moskevské konzervatoři a André Navarra v Itálii. Kromě sólové dráhy byl vynikajícím komorním hráčem (České trio, Kvarteto města Prahy) a neméně skvělým pedagogem. Na nahrávku Bachových suit, kterou realizoval v pražském Rudolfinu v létě 1984, se připravoval řadu let. V roce 1980 mj. provedl celý cyklus koncertně v jednom večeru - zpaměti. Jeho nahrávka by se dala charakterizovat nezaměnitelným krásným tónem, dokonalou intonací a brilantní technikou. Je to však především hluboké porozumění "textu" a bezprostřední muzikalita, co činí tuto nahrávku nadčasovou a výjimečnou.
Bach - violoncellové suity: nadčasové dílo, nadčasová nahrávka
Diskuze k albu