Setleři
Historie psaná šelakem - Setleři: Zpívám, a to mně stačí Taneční nahrávky z let 1931 - 1942
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Růžena Slavínská. ×
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Setleři: Zpívám a to mně stačí Taneční nahrávky z let 1931 - 1942
Sexteto Settler's Club sestavil v roce 1930 trampský písničkář Jenda Korda ze zpěváků z různých osad. Na jaře příštího roku tento soubor zvítězil v "celostátní" soutěži trampských souborů v Praze. Původní obsazení tehdy tvořili Jenda Korda, Vašek Konvička, Karel Brokenický, Pavel Mrázek, Rudolf Moš a Václav Šavlík a odměnou za jejich vítězství byla nahrávací smlouva s gramofonovou firmou Homocord.
V následujících letech byla původní sestava sexteta několikrát obměněna, jeho výraznou pěveckou posilou se na několik let stal tenorista Oldřich Kovář. Pro nahrávání na gramodesky značky HMV tento soubor používal počeštěný název Osadníci, pro etiketu Polydor nahrával pod názvem Mottlova parta, v nahrávkách pro etiketu Ultraphon později používal ustálený název Setleři.
Na přelomu dvacátých a třicátých let začali "trampské písně" skládat autoři stojící mimo trampské hnutí, k jeho úplné komercializaci pak přispěl gramofonový průmysl nahráváním různých pseudotrampských tang a valčíků. Udržela se však obecná popularita vícehlasých pěveckých souborů, nepochybně jako ozvěna nesmírně populárních zahraničních vzorů - amerických Revelers či německých Comedian Harmonists. (V tuzemském prostředí se v těchto souborech a jejich repertoáru zhlédla například skladatelem Johnem Gollwellem v roce 1928 sestavená skupina New Revellers s prvním tenoristou Járou Pospíšilem.)
Svou popularitu si na rozdíl od původních trampských sborů Setleři udrželi, ale výrazně se proměnil jejich repertoár - opustili trampskou tématiku a začali nahrávat běžné populární písničky a operetní melodie renomovaných autorů (např. Josefa Stelibského a Járy Beneše) za doprovodu předních tanečních orchestrů R. A. Dvorského, Harryho Ostena a Antonína Drábka, ve čtyřicátých letech pak i Karla Vlacha.
První nahrávky Setlerů vznikly v roce 1931 v Berlíně. Ve čtyřech písních z celkem deseti, které tehdy byly natočeny, jen víceméně doprovodili sólový zpěv tehdejší hvězdy gramofonové firmy Homocord Tino Muffa (vlastním jménem se tento tenorista jmenoval Antonín Mach). O rok později doprovodili v nahrávkách pro etikety HMV a Ultraphon sólový zpěv komika Vlasty Buriana. Na nahrávkách komornějších titulů jejich zpěv doprovázel klavír Emana Fialy či Ladislava Vachulky, z tanečních orchestrů je nejčastěji doprovázely soubory Emana Fialy a R. A. Dvorského.
Setleři účinkovali již od počátku třicátých let v řadě českých filmů a zpestřovali inscenace operet na prknech hudebních divadel. Jejich nahrávací činnost a koncertní vystoupení pokračovaly až do sedmdesátých let minulého století.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu