Různí interpreti
Bohuslav Martinů Písně
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Jaroslava Mihule k původnímu LP albu 81 0921-1 "Bohuslav Martinů Písně" vydanému v roce 1990 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Písňová tvorba BOHUSLAVA MARTINŮ, jedné z nejvýraznějších osobností naší hudby dvacátého století (*8.12.1890 - †28.8.1959), má zvláštní půvab, který silně vystoupil do popředí v písňových cyklech z let druhé světové války: roste z originálního domyšlení inspirací lidovou písní moravskou a českou. PÍSNIČKY NA JEDNU STRÁNKU, komponované ve Spojených státech zjara r. 1943, a PÍSNIČKY NA DVĚ STRÁNKY (říjen 1944) na texty lidové poezie, naznačují snahu o výrazový "minimalismus" již ve svém názvu. Jednou o nich Martinů prohlásil, že tyto cykly "psal, když nekomponoval" - což je ovšem silná sebeironie...
I NOVÝ ŠPALÍČEK (1942), názvem připomínající lidový balet se zpěvy Špalíček z let třicátých, vyrůstá z podobných kořenů. Zdálo by se, že tyto tři populární a vděčné písňové sbírky vznikaly ve Spojených státech spíše jako intimní vzpomínka na domov, bez velkých ambicí na koncertní uvádění na americkém kontinentu. Jenže - právě v této době zářila na newyorské Metropolitan Opera skvělým jasem hvězda Jarmily Novotné, která se jich ochotně ujala. Zpívala je pak často, mimo jiné i za doprovodu Jana Masaryka, jemuž je Nový špalíček věnován. DVĚ PÍSNĚ je nakladatelský název zahrnující především klavírní úpravu jedné části, KVĚT BROSKVÍ z cyklu písní s orchestrem Kouzelné noci z r. 1918. Skladatel byl o ni požádán zpěvačkou Magdalenou Matějovcovou; ochotně žádosti vyhověl a k zásilce připojil svou novinku, AUTOMNE MALADE (na francouzský text G.Apollinaira z r. 1032), vydanou i s českým texte CHORÝ PODZIM společně s Květem broskví. UKOLÉBAVKA a TOUHA, vydané jako DVĚ PÍSNĚ NA TEXTY NEGERSKÉ POEZIE vznikly pro českou harfenistku a zpěvačku Nessyovou-Baecherovou, pravděpodobně v r. 1932. STARÁ PÍSEŇ (1913) a PÍSEŇ NA STAROŠPANĚLSKÝ TEXT (1914) jsou trošku zvědavým pohledem do zákulisí: příklady nezralých juvenilií, které pozdější vývoj Bohuslava Martinů odsunul mezi pokusy a kompoziční etudy.
Diskuze k albu