Vojta Merten
Historie psaná šelakem - Vojta Merten - Kašpárek i pro dospělé. Nahrávky z let 1929-1946
Podobné tituly
Speciální podstránky
Informace o albu
Jméno Vojty Mertena, někdejšího mezi dětmi nesmírně populárního představitele postavy Kašpárka, divadelního podnikatele a zároveň i většinou "komika pro otrlé", zná dnes již málokdo. Větší část jeho poněkud neohebným hlasem přednášených polopatických výstupů, dvojsmyslných kupletů a obhroublých scének zachycených na desítkách gramodesek různých značek by si sice oprávněně zasloužila zapomnění, zkusme si však - spolu s osobností tohoto představitele české populární kultury meziválečných let - alespoň některé z nich připomenout.
Vojta Merten (vlastním jménem Vojtěch Bartušek, 1895-1945) nastoupil ve svých dvaceti letech do putovních divadelních společností a přes účinkování v několika mimopražských divadlech se nakonec dostal do Prahy, kde zpočátku hrál ve smíchovské Aréně, v divadle Komedie, později též v Rokoku a krátce i v Novém divadle. V divadelní sezoně 1935-1936 byl pak ředitelem vinohradské Malé operety.
Na gramofonové desky Merten natáčel většinu svých výstupů pro dospělé ve společnosti dalších tehdy populárních komiků Járy Kohouta a Ference Futuristy, jako partnerka s ním účinkovala hlavně subreta Valja Petrová. Jeho první nahrávky vyšly v roce 1929 na gramodeskách značky Kristall, nejvíce snímků natočil o rok později pro firmu Odeon a od roku 1932 natáčel komické scénky i pro firmy Ultraphon a Esta. Na etiketách mnoha takových scének a kupletů nebylo Mertenovo jméno ani uvedeno - skrýval ho údaj "humoristická scénka" či "komické dueto", ve dvou případech dokonce označení "jen pro dospělé".
Řada "Historie psaná šelakem" již přinesla povícero nahrávek s Vojtou Mertenem, dnešní sestava však obsahuje výlučně doposud nedigitalizované snímky z poměrně raritních gramodesek, jež se vždy nezachovaly v nejlepším stavu. Platí to hlavně pro nahrávky na etiketě Kristall - tuto českou pobočku německého zastoupení anglické mateřské firmy krátce po uvedení prvních desek s českým programem na domácí trh postihl požár firemního skladu, takže musela na delší dobu svůj český program zastavit. Kvalita nahrávek na deskách této značky tak jako tak nebyla zrovna valná - například ke konci úvodní písničky této sestavy nahrávací technik nejspíš zazmatkoval v obavě, že celá skladba se na desku nevejde, takže výsledkem je neúnosně rozkolísaný zvuk.
Samostatnou kapitolu tvoří již zmíněná Mertenova představení pro děti v úloze Kašpárka, s nimiž jeden čas účinkoval i na scéně Osvobozeného divadla. Dobová kritika se občas pozastavovala nad přízemními efekty, jimiž se úděsně zmalovaný Merten v šaškovských převlecích dětskému publiku podbízel, ale u dětí byl svého času populární téměř jako další tehdejší "miláček lidu" Karel Hašler. (V této souvislosti stojí za zmínku, že v polovině třicátých let Merten propagoval jako konkurenci Hašlerek své "zdravotní vitaminové bonbony Mertenky".)
Dnes by pochopitelně "poetika" dětských scének v provedení Vojty Mertena už žádné dítě neoslovila. Přesto jsme si na závěr této sestavy dovolili jeden jeho kašpárkovský výstup na ukázku zařadit.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu