Oldřich Spisar
Oldřich Spisar (Smetana, Fibich, Beethoven, Wagner, Verdi, Čajkovskij, Bizet)
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Vlasta Urbanová. ×
Podobné tituly
Informace o albu
OLDŘICH SPISAR ( * 18.08.1919 - †29.07.2001)
Z komentáře Jarmily Brožovské k původnímu LP albu 8116 0062 "Oldřich Spisar (Smetana, Fibich, Beethoven, Wagner, Verdi, Čajkovskij, Bizet)" vydanému v roce 1978 v Pantonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně v Supraphonu:
Kariéra OLDŘICHA SPISARA, člena opery Národního divadla v Praze, nevedla přímou cestou vzhůru. Než nastoupil v roce 1958 do angažmá u naší první scény, měl za sebou tvrdou průpravu u oblastních divadel: po začátcích v Divadle O.Stibora v Olomouci, kam jej přijímal tehdejší šéf, skladatel Iša Krejčí, působil u Slezského divadla Z. Nejedlého v Opavě a v Divadle J.K. Tyla v Plzni s intermezzem jedné sezóny u Slovenského národního divadla v Bratislavě.
Spisarův hlas byl lyrický, ale jeho nevšední barva a rozsah s dobře znělými výškami i hlubší polohou přesahovaly lyrický obor, na němž první sezóny vyrůstal (např. Jeník z Prodané nevěsty i z Dvořákova Šelmy sedláka, Lenskij z Čajkovského Evžena Oněgina, Jarek ve Smetanově Čertově stěně, Vladimír Igorevič z Borodinova Knížete Igora). Už tři roky po svém vstupu na profesionální scénu zpíval dramatické i hrdinné role: nechyběl tu Smetanův Dalibor, Ctirad z Fibichovy Šárky, Florestan z Beethovenova Fidelia, Verdiho Radames (Aida), Bizetův don José (Carmen), ale dokonce ani Manrico z Verdiho Trubadúra a dvě wagnerovské postavy, Erik z Bludného Holanďana a Lohengrin. Oldřich Spisar přišel tedy dokonale připraven do Národního divadla, které ho přijalo na obor dramatického tenora. Dostal se na jeviště naší první scény v období, které bylo pro historika významné v kontextu poválečného vývoje opery Národního divadla, pro kritika zajímavé dramaturgicky i interpretačními výsledky a pro zpěváka přitažlivé nabídkou rolí: těch bylo pro tenor Spisarova typu dost, i když se často ocital v situaci alternanta...Spisar si však brzy vybudoval pevnou pozici, protože se stal svou muzikálností a spolehlivostí oporou repertoáru a jako umělecká osobnost se prosadil i vedle popularity Beno Blachuta, s nímž se střídal - nebo jehož vystřídal - v řadě rolí...Postavy vytvořené Oldřichem Spisarem měly prostou srdečnost, mužnost, a byly vždy výrazně české v celé své vokální i herecké interpretaci. A tento vroucí tón české lyriky, který u něho slyšíme v podtextu každé hudební fráze, dodává jeho partiím zvláštní osobitost a činí je blízkými posluchači....Profilová deska Pantonu představuje průřez Spisarovou kariérou v jejích stěžejních postavách včetně Waltra von Stolzinga ve Wagnerových Mistrech pěvcích norimberských...
Diskuze k albu