František Krištof Veselý
Historie psaná šelakem - František Krištof Veselý 1. Nahrávky z let 1936-1939
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Marco Baben. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Biografii a filmografii této někdejší největší pěvecké hvězdy slovenského populáru, divadelního a filmového herce, známého díky jeho gramofonovým nahrávkám, vystupování v českých operetách a filmovým rolím i publiku v Čechách a na Moravě, zpracovalo již několik autorů a jsou snadno dohledatelné. Soustředíme se proto na nahrávky, které tento plodný umělec natáčel v různých obdobích svého života. Rozdělili jsme je na snímky z doby před rokem 1939, z období tzv. Slovenského štátu a nahrávky vzniklé po roce 1945. Dnešní výběr tedy zahrnuje jeho rané gramodesky.
Poprvé se jméno Františka Krištofa Veselého objevilo koncem roku 1936 u nahrávek tanga Za nedlho (01), dalšího tanga Už dávno to viem a foxtrotu Hraj, cigáň na etiketách gramodesek značky Ultraphon. Tyto snímky Veselý nazpíval za doprovodu orchestru Ultraphonu řízeného kapelníkem Marco Babenem, který ve stejné době dirigoval i Ježkův Hot-jazz, a to jak v gramofonových snímcích titulů z repertoáru Osvobozeného divadla, tak i v orchestřišti této pražské scény.
Ve studiu gramofonové firmy Ultraphon nazpíval Veselý řadu populárních písní ještě v roce 1937 za doprovodu orchestru R. A. Dvorského (02), Cigáňské kapely královského primáše Jojo Galbavého (03), orchestru Dol Daubera (04, 06) a Jazzového orchestru řízeného Antonínem Drábkem (05). Koncem téhož roku Veselý nazpíval pásmo písní z pera Gejzy Dusíka - další velké hvězdy slovenského populáru. Na této gramodesce ho doprovodil na klavír sám autor oněch skladeb. Další písně nazpíval Veselý ve studiu Ultraphonu (vyšly ale na etiketě Telefunken) až v roce 1940. Některé z nich jsme zařadili do druhé čási výběru písní v jeho podání.
V únoru roku 1938 se F. K. Veselý zúčastnil nahrávání větší série českých a slovenských snímků pro anglickou firmu The Gramophone Co. Ltd., která v ČSR vydávala známou etiketu His Master's Voice. Toto nahrávání proběhlo ve Vídni a zorganizoval ho tehdejší ředitel čs. zastoupení této firmy Vladimír Chmel. Za doprovodu rakouského tanečního orchestru kapelníka Heinze Sandauera zde Veselý nazpíval osm snímků - do této sestavy jsme zařadili čtyři z nich (07-10).
Od roku 1938 začal Veselý nahrávat i pro další československou gramofonovou firmu Esta. Nejprve pro ni nazpíval v češtině za doprovodu orchestru Dolfiho Langera waltz Mně stačí jen maličkost z českého filmu Manželka něco tuší (11) a ústřední melodii z německého filmu La Habanera (12). Česky pak v roce 1939 Veselý nazpíval ještě několik dalších písniček z českých filmů a operet (16-24).
První gramodesky ve slovenštině, které byly zařazeny do speciální řady objednacích čísel firmy Esta určené výlučně nahrávkám pro Slovensko, nazpíval Veselý v létě roku 1938 za doprovodu Cikánské kapely primáše Jožky Pihíka (13, 14) a koncem téhož roku za doprovodu firemního orchestru Esta řízeného dirigentem Slávou Machem (15). Za doprovodu stejného orchestru později Veselý nazpíval pro Estu celou řadu slovenských snímků - čtyři z nich jsme zařadili na závěr této sestavy.
Rok 1939 také uzavírá první část souboru gramofonových snímků se zpěvem Františka Krištofa Veselého. Vzhledem k rozpadu ČSR jeho další nahrávky vycházely v letech 1940-1944 na gramodeskách značek Esta, Telefunken a Polydor. Jejich výběr přináší druhý díl profilu tohoto předního interpreta slovenské populární hudby, přičemž některé ze zařazených titulů vycházejí v digitální podobě vůbec poprvé.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu