Nové pražské trio
Tria pro housle, violoncello a klavír
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Dmitrij Šostakovič v roli autora. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 8110 0570 Beethoven - Šostakovič: Tria pro housle, violoncello a klavír vydanému Pantonem v roce 1986 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
Pro všechny vynikající komorní soubory platí stejné základní předpoklady jejich existence, které jsou vlastně zákonitostí. Chtějí-li být ve svém oboru těmi nejlepšími, musí se jejich hráči zříci svých sólistických ambicí a věnovat veškeré umění zkušenosti i představivosti souboru, jehož kolektivní duši vytvářejí. Tento předpoklad naplnilo NOVÉ PRAŽSKÉ TRIO, ansámbl, jehož členové se specializovali výhradně na práci v komorním oboru. Dosažené výsledky nás opravňují řadit je mezi špičkové soubory. Adjektivum "nové" v názvu je již anachronismem a dlouhá patnáctiletá existence je tak v protikladu se jménem, které však u tak známého souboru dnes nelze změnit.
Soubor vznikl v r. 1970 na půdě Akademie múzických umění ve třídě komorní hry prof. Antonína Kohouta, člena slavného Smetanova kvarteta. Po šestileté společné tvůrčí práci obdrželo Nové pražské trio významné ocenění a potvrdilo tak ve světovém měřítku své kvality. Získalo totiž na mezinárodní soutěži klavírních trií v Bělehradě (1976) absolutní prvenství včetně všech tří vypsaných speciálních cen zahrnujících i cenu kritiky a publika.
Tím byla etapa rozletu zakončena a soubor se mohl soustředit již jen na usilovnou a plodnou práci na poli interpretačního umění. Jejich koncertní i nahrávací praxe je úctyhodná. Repertoár Nového pražského tria je soustředěn na skladby klasicismu, romantismu i hudby 20. století...Předkládaný gramofonový snímek je vlastně symbolickým dokladem o této repertoárové šíři Nového pražského tria.
Oleg Podgorný
Diskuze k albu