Janáčkova filharmonie Ostrava, Janáčkův komorní orchestr Ostrava/Otakar Trhlík
Janáček: Suita pro smyčce, Schulhoff: Slavnostní předehra, Kubín: Zpěv uhlí
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 8110 0054 vydanému v Pantonu v roce 1978 k 50. výročí vysílání rozhlasové stanice Ostrava. Titul nyní vychází v Supraphonu poprvé digitálně:
...Tvorba Ervína Schulhoffa a Rudolfa Kubína již v době mezi dvěma válkami zasvěceně reagovala na vzrušující sociální problematiku dělnických bojů na Ostravsku, jejichž ozvěny prostřednictvím veršů Petra Bezruče zaznamenáváme též v díle Leoše Janáčka. Tedy nejen místopisná oblast společného působení, ale především souvislosti ideové a historické připojují ke jménu Janáčkovu jméno Schulhoffovo a Kubínovo.
LEOŠ JANÁČEK (1854 - 1928) komponoval Suitu pro smyčcový orchestr v letech brněnského učitelování. Dva roky předtím dokončil studia na pražské varhanické škole...Hudební řeč třiadvacetiletého skladatele prozatím postrádala potřebnou dávku vnitřní jistoty k tomu, aby se dokázala odpoutat od tradičních postupů, nicméně přesto se Suita nápadně odlišuje od ostatních dochovaných skladeb z prvého Janáčkova tvůrčího období. Již v tomto mladistvém díle je zjevná ona nerozpačitá dychtivost zmocnit se látky, dokud je ještě v syrovém stavu. Později, až Janáček nalezne pro vyjádření svého vznětlivého temperamentu odpovídajícího výrazové prostředky, a těmto prostředkům vymezí pevný skladebný řád, splyne jeho neklidná invence se stavebnou strukturou v nedílný a osobitý celek. V Suitě však tento neklid nejednou zasahuje do plynulosti tektoniky, jež pochází z novoromantické školy, a ta již v té době počítá s určitými komposičními zásadami a vžitými obraty.
ERVÍN SHULHOFF (1894 - 1942) působil v ostravském rozhlase jako klavírista v letech 1935-38. V jeho skladatelské práci znamená toto období důležitý přínos: během tří let dokončuje partitury tří symfonií:
Třetí (1935), Čtvrté (1936) a Páté (1938)...Slavnostní předehra vznikla koncem dvacátých let a byla původně určena pro divadelní účely. Střední díl nese ještě stopy počáteční verze, ve které nesla název Tragikomická. Vstupní téma se Schulhoffovi patrně jevilo jako mocnější a zřejmě ho přimělo k přepracování závěru v intenci hlavní myšlenky, vygradované do výsledné slavnostní polohy...Ervín Schulhoff byl umučen nacisty.
RUDOLF KUBÍN (1909-1973) nastupoval do ostravského studia na počátku třicátých let jako hudební režisér a s výjimkou krátkého brněnského mezidobí v něm působil bezmála dvacet let. Pracoval též jako programový referent, avšak nejpodstatnější byla jeho činnost umělecká, která se projevila snad ve všech hudebních žánrech, jež rozhlas produkoval. Je rovněž autorem prvé české rozhlasové opery Letní noc. Kubín se stal záhy vůdčí postavou hudebního života na Ostravsku. Kromě jiného se zasloužil o ustanovení ostravské konzervatoře a dnešní Janáčkovy filharmonie Ostrava. Symfonickou předehru Zpěv uhlí komponoval s prvotním záměrem napsat operu stejného názvu. Potíže s libretem ho od další práce odradily. I tak vzniklo svébytné dílo, invenčně bohaté, tektonicky sevřené, dílo, ze kterého vystupuje do popředí Kubínovo velké umění orchestrační...
JANÁČKOVA FILHARMONIE OSTRAVA, která interpretuje obě symfonická díla, má svůj počátek v původním Ostravském rozhlasovém orchestru, jehož datum vzniku spadá do roku založení ostravského Radiojournalu. Dnes se řadí mezi přední československá symfonická tělesa...Dlouholetým uměleckým šéfem Janáčkovy filharmonie je Dr. Otakar Trhlík, zasl. um., který rovněž nastudoval dílo Schulhoffovo a Kubínovo pro tuto gramofonovou desku.
Komorní orchestr Leoše Janáčka se vytvořil na počátku šedesátých let ve smyčcové skupině JFO. Prošel několika vývojovými etapami, aby se nakonec ustálil jako jedenáctičlenný orchestr bez dirigenta. Podnětem k KOLJ byla interpretace Suity pro smyčcový orchestr Leoše Janáčka, a odtud také vzešlo pojmenování. Koncertoval ve všech krajích doma a podniká také četná )spěšná turné po Evropě.
Miroslav Klega
Diskuze k albu