Různí interpreti
Česká renesanční hudba
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Symposium musicum. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 1119 4111 vydanému Supraphonem v roce 1984 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Bohatý hudební život v českých zemích doby předbělohorské se soustřeďoval především v okruhu šlechtických kapel a literátských bratrstev. Mezi dvorskými kapelami, jejichž význam vyvrcholil na přelomu 16. a 17. století, byla nejdůležitější císařská kapela v Praze. V jejím čele stál po třicet let proslulý nizozemský skladatel Philipp de Monte a působili zde i další vynikající cizinci, většinou znamenití skladatelé, jejichž díla výrazně ovlivňovala celkový repertoár kapely. Neméně proslulá byla kapela pánů z Rožmberka v Třeboni a na Českém Krumlově. Byla složena z domácích umělců, avšak v otázce repertoáru respektovala přání Petra Voka, který dával přednost zahraničnímu umění a sám obstarával nejnovější hudební díla, vydávaná tehdy zvláště v Benátkách a v Norimberku. Prostřednictvím těchto i dalších souborů pronikalo do Čech umění významných mistrů téměř z celé Evropy, avšak domácím skladatelům poskytovaly nejvyšší kruhy jen nepatrné příležitosti k uplatnění. Česká hudební kultura se proto vyvíjela především na půdě literátských bratrstev. Byla to sdružení založená na cechovním principu, složená ze zanícených diletantů pod vedením zpravidla všestranně školeného umělce. Členové bratrstev obstarávali zejména chrámový zpěv latinský a český a byli vybaveni překrásně ilustrovanými kancionály, zhotovovanými v dílnách proslulých mistrů malířů...Ze vzácně dochovaných kancionálů poznáváme nejen hudební vývoj, ale také stoupající úroveň i celkové zaměření literátských bratrstev. Nejstarší zápisy přinášejí převážně anonymní skladby, mezi nimiž se tu a tam objeví jména předních evropských skladatelů. Od samého počátku však nacházíme v kancionálech skladby nepochybně českého původu, a to zejména v oblasti duchovní písně. Domácí skladatelé zůstávají poměrně dlouho skryti v anonymitě; teprve v poslední třetině 16. století označují svá díla jménem nebo alespoň iniciálami. I z této doby však zůstala řada skladeb, jejichž autor je nám utajen, a k jeho zjištění vede mnohdy jen nesmírná náhoda či šťastná shoda okolností....
Diskuze k albu