Různí interpreti
Portrét skladatele Jiřího Pauera
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 1 19 1570 vydanému v Supraphonu v roce 1974 a nyní vycházejícímu v poprvé digitálně:
...v oblasti Pauerovy komorní hudby zaujímá významné místo zejména rozsáhlá tvorba pro dechové nástroje, sólové či ansámbly. Tak vedle Capricií pro hoboj (flétnu), klarinet (fagot) a klavír (1952), Monologů všedního dne pro sólový klarinet (1964) ....a Dechového kvinteta (1961) výrazně obohacující tuto žánrovou oblast Interpelace pro flétnu sólo (1968)..Virtuózní charakter skladby není samoúčelný, ale přirozeně vyplývá z hudebního obsahu. Musica da concerto pro 13 dechových nástrojů (1971) svědčí o skladatelově výjimečném citu pro použití dechových nástrojů i v této neobvyklé kombinaci....II. smyčcový kvartet má podtitul Miniatury, čímž upozorňuje na malé časové trvání jednotlivých vět...Pauer zde v moderním, soudobém ztvárnění hudební myšlenky přináší čistý, přehledný a krásně vyvážený, znělý kvartetní zvuk klasiků, v plném významu slova. Nevšední smysl, cit pro vystihnutí podstaty charakteru jednotlivých nástrojů logicky předurčuje skladatele jakožto autora úspěšných nástrojových koncertů. Mezi koncerty s orchestrem..je datem vzniku první Koncert pro fagot a orchestr (1949)...oplývá charakteristickými znaky Pauerovy hudební řeči - jasností, srozumitelností, zpěvností i dramatičností, smyslem vtipnost, optimismem....Výrazných úspěchů zaznamenávají Pauerovy opery..nejúspěšnější z nich je historické drama Zuzana Vojířová (1954 - 1957) ...Nesporným přínosem této tvůrčí oblasti jsou ale i další opery Žvanivý Slimejš (1949-50), Červená karkulka (1958-59), Zdravý nemocný (1965-68) a Manželské kontrapunkty (1960-66). Pět satirických společenských črt přenáší na operní scénu karikující pohled na běžné, drobné události denního života...Vokální tvorba reaguje obsahovým zaměřením na různé podněty. Vrcholem linie, počínaje Jedenácti dětskými sbory (1950-51) přes kantáru pro sbor a orchestr Volám vás, lidé! (1952)...je bezesporu Canto triste, písně pro střední hlas s orchestrem (1971), ...mezi závažná díla patří i Canto Festivo, slavnostní předehra (1970-71)...Pauerova mnostranná tvorba je zralá z hlediska dokonalého zvládnutí technických skladebných prostředků a po stránce tektonické je náročná svým obsahem, který však je prezentován vysoce sdělnou hudební mluvou, a to při použití různých skladebných systémů. Jeho hudba je interpretačně velmi vděčná, dobře hratelná a proto oblíbená, zároveň přístupná nejširšímu kruhu posluchačů.
Jan Vrána
Diskuze k albu