Různí interpreti
Historie psaná šelakem - Zlatý věk české operety 6 1937-1938
Podobné tituly
Informace o albu
Operetní sezonu 1937-1938 již poněkud poznamenalo stupňující se politické napětí mezi Československem a Německem, proto není divu,
že vděčným námětem některých tehdy inscenovaných operet byla armáda. Na gramofonové desky byly nejčastěji nahrávané melodické písničky Josefa Stelibského,
který byl v tomto období autorem hudby k více než desítce českých filmů a ke dvěma nejúspěšnějším operetám sezony.
V říjnu 1937 měla v nuselském Tyláčku premiéru jeho opereta "Byli jsme a budem", z níž bylo na gramodesky natočeno šest písniček (tracky 03-08).
Poválečná kritika toto dílo označila za "protihenleinovskou operetu, která měla v neklidných dobách kolem Mnichova roku 1938
pro branné uvědomění našeho lidu větší cenu než veškeré úvodníky, propagační články a odborné úvahy všech našich denních časopisů dohromady."
O pouhé tři měsíce později měla ve smíchovském Švandově divadle premiéru další velice úspěšná opereta na vojenský námět
a s hudbou Josefa Stelibského "Nám je hej!" (20-23). Její libreto posloužilo zároveň jako předloha pro současně natáčený film "Armádní dvojčata",
který měl premiéru jen o měsíc později, v únoru roku 1938.
Opereta o třech jednáních a osmi obrazech s hudbou Jaroslava Jankovce "Brandejsští dragouni"
(resp. Brandejští dragouni - uváděná také jako Jede eskadrona, pozn. vydavatele) měla původně premiéru v divadelní sezoně 1934-1935
ve vinohradské Malé operetě, a to jen krátce před tím, než byla tato scéna uzavřena a přeměněna na biograf.
Nová, aktualizovaná inscenace této operety měla úspěšnou premiéru v listopadu roku 1937 v Tylově divadle.
Na gramodesky několika značek byly nově natočeny čtyři hlavní melodie z této operety (09-12), a kromě nich firma Ultraphon ještě oprášila
v reedici valčík "V našem malém kostelíčku"(13) a konkurenční firma Esta fox-polku "Válelo se jablíčko" (14).
Náš výběr tentokrát uzavírají nahrávky dvou písní z hudebního útvaru označeného na etiketě gramodesky značky Ultraphon jako "rozhlasová opereta".
Jmenovala se "Láska pro housle, cello a klavír"; ovšem kdy (a zda vůbec) bylo toto dílo v rozhlase skutečně uvedeno, se zjistit nepodařilo.
Vybral, sestavil a komentář napsal producent řady Historie psaná šelakem Gabriel Gössel
Diskuze k albu