Radoslav Kvapil
Nová česká klavírní tvorba
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Karel Soukeník. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP 11 0302 vydanému v Supraphonu v roce 1972:
LUBOŠ FIŠER (1935) věnoval IV. sonátu pro klavír (1962-4) památce svého tragicky zesnulého přítele Ant.Jemelíka. Můžeme v ní spatřovat jeho umělecký i lidský portrét...
V rozsáhlé a všestranné tvorbě KARLA REINERA (1910), čelného představitele meziválečné hudební avantgardy a předního autora současnosti, který se také uplatnil jako znamenitý pianista, zaujímají skladby pro sólový klavír významné místo...Espresivní a virtuozní Tři skladby pro klavír (1964) jsou komponovány v netematickém slohu s charakteristickým uplatněním septim. Při dravém rytmickém spádu hýří vtipem nepravidelných rytmů a akcentů, které dodávají výrazu přídech grotesknosti.
CTIRAD KOHOUTEK (1929) ve svých třech kontrastních Invencích pro klavír pracuje vtipně a nenásilně s prvky nové hudby, které jsou organickou součástí svěží kompozice. Neobyčejně zdařilá je také jejich klavírní stylizace....
Po Impromptus a II. klavírní sonátě je Odyssea lidického dítěte (+963) vyvrcholením dosavadní tvorby MILOSLAVA IŠTVÁNA (1928) pro sólový klavír. Vnějším podnětem vzniku skladby, komponované kombinací serielních a modálních technik, byly strastiplné osudy zavlečených lidických dětí...
Tři eseje pro klavír ZBYŇKA VOSTŘÁKA (1920) věnované památce A.Webera, jsou první multiserielní klavírní kompozice u nás (1962). Všestranný autor, dlouholetý dirigent opery Národního divadla, působí dnes jako dirigent souboru Musica viva Pragensis...
ALOIS PINOS (1925) komponoval Tři kusy pro klavír (1968) na základě série čtyř tónů, převážně jen organizací tónových výšek. Trvání tónu je naznačeno a ostatní prostředky, tempo, dynamika a agogika jsou alternativní...
RADOSLAV KVAPIL, profesor pražské konzervatoře, se systematicky věnuje interpretaci české hudby. Pořídil souborné gramofonové nahrávky klavírního díla A.Dvořáka a L. Janáčka a polkových cyklů Bedřicha Smetany. Získal I. cenu v mezinárodní soutěži Čs. rozhlasu o nejlepší snímek roku 1969.
Diskuze k albu