Konrad Ragossnig
Spanish Guitar Recital / Albéniz, Granados – Segovia, Torroba, Turina, Villa-Lobos
Podobné tituly
Informace o albu
Základní pilíře španělské a jihoamerické kytary ve znovuobjevené vzácné nahrávce
Praha na přelomu září a října 1969. Legendární supraphonské studio Domovina se na 4 dny stalo domovem 37letému Konradu Ragossnigovi. Kytarista byl ve vrcholné formě; měl za sebou studium ve Španělsku u „krále klasické kytary“ Andrése Segovii, vítězství v soutěži ORTF v Paříži, vyučoval kytaru na bazilejské Musik-Akademie a na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Koncertoval po Evropě, USA i na Dálném Východě, sólově i s orchestrem. Kromě klasické kytary mistrně zvládl hru na renesanční loutnu, a to v době, kdy se v západní Evropě teprve probouzel zájem o starou hudbu a její autentickou interpretaci. Mezi jeho komorní přátele patřili tenorista Peter Schreier a flétnista Hans Martin Linde. Ale zpět do Prahy: Ragossnig se ve studiu vrátil k základním pilířům španělské a jihoamerické kytarové hudby. Některé z nich jsou psané přímo pro tento nástroj, jiné (Albéniz, Granados) pro klavír, ale teprve kytarová transkripce je skutečně proslavila. Nahrávacímu týmu se v krásné akustice Domoviny podařilo zachytit všechny výsostné kvality Ragossnigovy hry: krásu tónu, bezchybnou technickou brilanci, jemnou práci s agogikou, dynamikou a artikulací, jež činí jeho hru – i tuto nahrávku – výjimečnou. Po více než půl století patří tento snímek k vzácným drahokamům kytarové literatury.
Heitor Villa-Lobos (1887–1959) – Pět preludií. Isaac Albéniz (1860–1909) – Asturias (Leyenda; arr. K. Ragossnig). Federico Moreno Torroba (1891–1982) – Arada (ze Suite Castellana), Madroños. Joaquín Turina (1882–1949) – Fandanguillo op. 36. Enrique Granados (1867–1916) – Danza Española op. 37 č. 5 „Andaluza“ (arr. Andrés Segovia)
Konrad Ragossnig – kytara
Diskuze k albu