Cappella Mariana, Constantinople
Pilgrimage / Hudební pouť Kryštofa Haranta do Jeruzaléma / circa 1600
Podobné tituly
Informace o albu
Cappella Mariana a Constantinople – hudební most mezi vzdálenými světy
Téma prolínání různých kultur a hledání společného jazyka je v dnešním globalizovaném světě aktuálnější než kdy dřív, v různé podobě je však přítomno už po staletí. Inspirativní setkání dosti vzdálených hudebních světů vzešlo ze spolupráce souborů Cappella Mariana, zaměřeného především na renesanční polyfonii, a Constantinople, reprezentující hudební tradici islámu. Jejich společný projekt pomyslně kopíruje dobrodružnou pouť, na kterou se roku 1598 vydal šlechtic a skladatel Kryštof Harant a o které nám zanechal poutavé svědectví ve své knize „Cesta z království českého do Benátek, odtud do země svaté…”. Kompletní dochované Harantovo skladatelské dílo se tu mísí s hudbou exotických krajin osmanské říše, Sýrie, Palestiny, Sinaje či Persie, jež dokresluje atmosféru míst, jak ji mohl Harant sám zažít na svých cestách. Národnostní pestrost blízkovýchodního regionu mj. díky přítomnosti poutníků, mnichů i tuláků vytvářela velmi bohatou zvukovou mozaiku; na nahrávce tak uslyšíme zpěvy v sedmi jazycích. Harantova polyfonie se tu překrývá se zpěvy známých i anonymních mistrů blízkovýchodní hudby 16. století, mj. na texty proslulého perského básníka Háfize. Poslech hudby vzdálené kultury nám může zprostředkovat překvapivou zkušenost napovídající o jejím niterném bohatství, vzdělanosti, citovosti…
S otevřenou myslí pak můžeme i v krajinách dosud neznámých objevit pro sebe pramen krásy a hluboké inspirace.
Kryštof Harant (1564–1621) – Missa quinis vocibus, Qui confidunt in Domino, Maria Kron, Dies est laetitiae. Anonym (16. stol.) – Tasbih-i Misri, Naqsh Dar Bazm-e Del, Dar Nazar Baziye Ma. Shishtari Murad (? –1688) – Chashm-e Mast, Huseyni Agir Semai. Kâsebâz-i Misri (16. stol.) – Pishref-i Misri & Sama’i. Seyyid Seyfullah (16. stol.) – Bu Ashk Bir Bahri Ummandir, Nihavend ilahi. Ali Ufki (1610–1675) – Mezmur 2 & 4. Gazi Giray Han (1554–1607) – Mâhur Peşrev, Edvar-i Musiki. Kiya Tabassian (1976) – Namaz-e Sham-e Ghariban. Paschal de l’Estocart (c. 1538 – after1587) – Psalm 4. Otce Buoha nebeského (Benešovský kancionál)
Cappella Mariana: Hana Blažíková, Barbora Kabátková – soprán, Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep, Ondrej Holub – tenor, Jaromír Nosek – bas. Vojtěch Semerád – umělecký vedoucí
Constantinople: Didem Başar – kanun, Patrick Graham – perkuse, Neva Özgen –kemençe, Kiya Tabassian – setar a zpěv, umělecký vedoucí
Diskuze k albu