Různí interpreti
Koutník: Requiem Es dur, Kriminalista nevinný
Podobné tituly
-
Bruno Bělčík,Nora Grumlíková, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK/Jindřich Rohan, Martin Turnovský
-
Schola Gregoriana Pragensis, Corina Marti
-
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Tomáš Brauner
-
Lukáš Vondráček, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Tomáš Brauner
-
Pražský filharmonický sbor, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Václav Smetáček
-
Různí interpreti
Informace o albu
Z komentáře Dr. Jaroslava Vaniše k původnímu LP albu 1 12 0983 "Tomáš Norbert Koutník Requiem Es dur, Kriminalista nevinný" vydanému v roce 1970 v Supraphonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Hudební tvorba starých českých kantorů 18. století si získala již natrvalo čestné místo v dějinách české hudby a stala se nedílnou součástí kulturních hodnost českého národa. Kantoři nejen vychovávali mládež v hudbě, čímž si připravovali hlasový materiál pro provozování i technicky značně náročných skladeb, nýbrž mnozí z nich byli přímo tvůrci řady krásných hodnotných děl, která nesou stopy prostředí, v němž vznikala. Zásluhou hudebních badatelů známe dnes celou řadu vynikajících kantorských osobností. Mezi nimi významné místo zaujímá i choceňský kantor
NORBERT KOUTNÍK (*19. prosince 1698 – 16. ledna 1775)…zkomponoval řadu drobnějších i obsáhlejších duchovních skladeb k různým příležitostem církevního roku, které psal především pro potřeby choceňského kůru. U jeho obsáhlého díla se nám zachovalo 49 skladeb, vesměs duchovních, které pečlivě shromáždil a spartoval zesnulý choceňský hudební skladatel Adolf Kramenič…Z větších forem Koutníkova díla možno uvést zachovaná dvě requiem in Es a in E, nešpory na Hod boží vánoční a malé oratorium-sepolcro – Kriminalista nevinný. REQUIEM IN ES, náhodně zachované na půdě choceňského kostela a nalezené Ad.Krameničem postupně v l. 1942 a 1944, napsal Koutník pro smíšený sbor, dvoje housle, dvoje horny in Es a varhany. Přesnou dobu vzniku tohoto díla neznáme. Sopránový part, který se nezachoval, dokomponoval zcela v duchu Koutníkova stylu Ad.Kramenič. Text rekviem je zkrácen; není v něm prokomponována celá sekvence „Dies irae“…Podobně tomu je i v druhém Koutníkově Requiem in E, kde rovněž offertorium není prokomponováno. Requiem in Es má vroucí a ušlechtilý ráz a cítíme v něm i monumentalitu barokového patosu, ačkoli je psáno ve stylu předklasickém. V díle tušíme již Mozarta. Zvláštní nápadná shoda v melodice i rytmu se nám jeví u Koutníka a Mozarta při zhudebnění slov „Quantus tremor est futurus“ v sekvenci „Dies Irae“. Mozart psal rekviem 16 let po Koutníkově smrti r. 1791….Oratorium nebo sepolcra s původním názvem „Criminalista nevinný celý bez vinny Kristus Ježíš na smrt nepravě odsouzený, v ruce hříšníkův vydaný a usmrcený“, které nalezl Ad. Kramenič v kostelním archívu v Petrovicích u N.Bydžova, zkomponoval Koutník pro soprán v personifikaci Duše, pro alt v personifikaci Nespravedlnosti, pro tenor v roli Ježíše, pro bas v roli Piláta a pro smíšený sbor s doprovodem dvojích houslí, violy a varhan…
Diskuze k albu