Sukovo kvarteto, Pavel Štěpán
Novák: Smyčcový kvartet č. 1, Klavírní kvintet
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Christopher von Deylen. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Jana Kouby k původnímu LP albu 11 0041-1 131 "Novák Smyčcový kvartet č. 1, Klavírní kvintet" vydanému v Supraphonu v roce 1988 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Vítězslav Novák (1870-1949) byl jedním z nejvýznamnějších představitelů generace, která nastupovala v české hudbě na sklonku 19. století na místo B.Smetany a A.Dvořáka. Jeho tvůrčí profil se zformoval už v desítiletích před první světovou válkou navázáním na podněty pozdní romantiky, moravsko-slovenského folklóru i dotykem s impresionismem, a třebaže se Novákova řeč dále osobitě vyvíjela, zůstala v podstatě po celý skladatelův život svázána s těmito východisky. Dva opusy, jež přináší naše gramodeska, vznikly v prvých letech po Novákově absolutoriu pražské konzervatoře, v době, kdy se vymaňoval z původní závislosti na vzorech hudby Schumannovy a Brahmsovy i na svém učiteli Antonínu Dvořákovi.
Od roku 1896 začíná Novák na svých prázdninových cestách poznávat východní Moravu i přilehlé části Slovenska, a ve zdejší lidové písni nachází dlouho hledaný zdroj nové inspirace. Klavírní kvintet a moll opus 12 je první z řady Novákových skladeb tohoto moravsko-slovenského období, jež končí rokem 1900 – prvním opusem, kde začíná mluvit vlastní hudební řečí. Kvintet, komponovaný v letech 1896 až 1897, je dílem, v jehož tematice i celkové koncepci se odráží mladistvé okouzlení světem moravské přírody a lidové hudby, avšak současně i tíživý milostný zážitek skladatelův v těchto letech…
Je-li klavírní kvintet a moll prvním dílem Novákova moravsko-slovenského období, je smyčcový kvartet G dur opus 22 z roku 1899 jedním ze závěrečných děl této tvůrčí etapy, jakýmsi souhrnným ohlédnutím za dosavadními skladatelovými kontakty s Moravou a Slovenskem…
Diskuze k albu