Filharmonie Brno, Václav Kašlík
Kašlík: Hudba z baletu (Juan, Pražský karneval, Jánošík)
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře Ludomíra Česeneka k původnímu LP albu 1110 2723 " vydanému Supraphonem v roce 1980 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Sepětí s tradicemi a smysl pro experiment - tak lze načrtnout umělecký typ Václava Kašlíka nejstručněji, jeho působení a vliv představuje neodmyslitelnou součást obrazu českého hudebního jeviště za poslední čtyři desítiletí; jeho jméno hudebního režiséra, dirigenta a skladatele je spjato s úspěšným pronikáním novátorských inscenací české opery do zahraničí; čteme je v souvislosti s Laternou magikou, filmem, televizí, a aplikacemi elektronické a elektrofonické hudby na operním jevišti (opera Krakatit - 1960) a ovšem v souvislosti s mnohostrannou prací kompoziční, dotýkající se řady hudebních žánrů a forem od tvorby písňové a komorní přes hudbu filmovou po operu a balet...Námětově těží Kašlíkovy balety především z literatury umělé. Libreto k Jánošíkovi vychází z Mahenovy dramatické předlohy a námět Dona Juana těží dokonce z původní barokní legendy již v době, kdy byl skladatel na půdě své operní tvorby jinak zcela zaujat lidovými náměty...Suita z Dona Juana našla cestu na koncertní pódium a žije zde vlastním životem; úspěšně pronikla do světa pod taktovkami velkých dirigentských osobností. Třetí balet V.Kašlíka Pražský karneval je vlastně trojicí jednoaktovek, vytvářejících dohromady jeden divadelní večer. Tento triptych je literárně postaven na staropražských legendách. Muzikálně se zde těží z reminiscencí na středověkou a barokní melodiku a baletní hudba je podložena i zpěvem, komponovaným na písňové texty Josefa Kainara. Jednotlivé části Golema, Žita a Dory byly inscenovány také v Laterně magice. Dora se opírá o povídku F.Kupky, jejíž nálada i dějový kolorit se přímo nabízejí baletnímu ztvárnění. V plavecké hospůdce tančí každý večer vášnivá žena, která se nakonec vždy vrhá do náruče některého ze svých tanečníků; v jednom z nich vzbudí žárlivost - další svedení nápadníci platí za rozkoš životem, takže drama nakonec vyúsťuje v jakýsi "Danse macabre" milenecké dvojice a jejích obětí. Dominující náladou Dona Juana i staropražské Carmen - Dory je hudební evokace milostné touhy a erotické výzvy. "Eros" se stal vedoucím motivem výběru ukázek z Kašlíkových baletů, a tak i balet o Jánošíkovi je zde zastoupen hudbou, která je prosycena drsným milostným kouzlem; v tancích cikánek z 6. obrazu se zrcadlí erotická atmosféra kontrastně vystupňovaná scenérií sychravého podzimního večera v horách, planoucím ohněm a předtuchou smrti. ...Výběr z Kašlíkova skladatelského díla je ukázkou procesu, jímž se z mnohostranného experimentátorského díla, usilujícího v prvé řadě o konkrétní odpovědi na problémy, před něž umělce staví doba a vývoj hudby a divadla, postupně vyčleňují pevně zformované umělecké hodnoty a zaujímají místo v celkovém kulturním odkazu.
VÁCLAV KAŠLÍK (*28.9.1917 – † 4.6.1989 )
Diskuze k albu