Yuriko Kuronuma, Alfréd Holeček
Recitál pro housle a klavír
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře K.P. Sádla k původnímu LP albu 0 11 0567 "Recitál pro housle a klavír Yuriko Kuronuma" vydanému v roce 1969 v Supraphonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
...Když YURIKO KURONUMA (*4.6.1940) přišla studovat do Prahy, měla již za sebou značné umělecké zkušenosti i své prvé koncertní úspěchy. Rodem z Tokia, učila se pět let jako mimořádně talentované dítě u Saburo Sumi. První cena v Národní soutěži ji přivedla na tokijskou konzervatoř k francouzské profesorce J.Isnardové. V roce 1956 byla první v nejnáročnější soutěži japonského rozhlasu a získala i zvláštní cenu této soutěže. To znamenalo i velký počet vystoupení s předními orchestry Japonska. Roku 1958 prošla výběrovou zkouškou pro studium na AMU v Praze. Pracovala ve třídě prof. F. Daniela, bývalého žáka Ševčíkova, jehož velké umění a zkušenosti byly provázeny spontánní, téměř živelnou citovostí, temperamentem s vysokou kulturou hry i inteligencí. Y.Kuronuma brzy poznala vysoké kvality svého mistra i jeho bezmeznou učitelskou obětavost. Sama se projevila jako nesmírně skromná, uctivá, pracovitá a vděčná za každou radu. Přitom nevynechala žádnou příležitost k získávání dalších poznatků. Předehrávala v Praze Davidu Oistrachovi a později ve Francii Henriku Szeryngovi. Na Mezinárodním festivalu Pražské jaro 1962 vystoupila s pozoruhodným úspěchem v Sukově Fantazii. Mimořádné schopnosti Y. Kuronumy, podepřené neúmornou pílí, umožnily jí osvojit si v poměrném mládí téměř fantastickou šíři repertoáru všech dob a slohů: od Bacha po Stravinského, od Mozarta po Martinů, od Beethovenova po Dvořáka, od C. Francka po Ravela, celkem asi 40 velkých děl s orchestrem a velký počet skladeb s klavírem...Dvě léta po absolutoriu uspořádala více než 50 koncertů po celém Japonsku a byla pozvána na koncertní zájezdy do USA, Latinské Ameriky i do Evropy. Hrála s řadou vynikajících orchestrů a pod mnoha předními dirigenty. Kritiky z mnoha měst chválí krásu jejího tónu, citlivost projevu a zejména její zdravé muzikantství. My pak vítáme, že kromě Smetany, Dvořáka a Martinů, má v repertoáru i soudobé české skladatele (např. Sommrův koncert) a že nese světem i Danielovo pojetí Janáčkovy Houslové sonáty...
Tato deska Supraphon, natočená z podnětu firmy Nippon Columbia, nepřináší rozměrná díla, ale na ukázkách drobnějších skladeb, spíše "přídavkového" charakteru, chce ukázat smysl umělkyně pro interpretaci českých mistrů a vyjádřit vděk českému hudeb
Diskuze k albu