Drahomíra Tikalová
Pěvecký portrét Drahomíry Tikalové
Upozornění: Zvýrazněny jsou skladby, na kterých se podílel umělec Antonín Zlesák. ×
Podobné tituly
Informace o albu
Z komentáře k původnímu LP albu 11 0980-1 "Pěvecký portrét Drahomíry Tikalové" vydanému v Supraphonu v roce 1990 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Národní umělkyni Drahomíru Tikalovou, dlouholetou významnou pěvkyni Národního divadla v Praze, není třeba našemu hudebnímu publiku představovat. Její ušlechtilá, noblesní osobnost i krásný, oduševnělý a vroucí hlas, zrcadlící zvláště přesvědčivě tragické ženské osudy, patřily k nejryzejším hodnotám operního souboru naší první scény. Inteligentní a jemnocitná pěvkyně, která již od prvních poválečných let patřila k předním osobnostem, reprezentujícím české operně-interpretační umění, dokázala si po celých 40 let své umělecké činnosti zachovat významné, ve svém oboru autoritativní postavení, a to ještě i v době, kdy jiné její vrstevnice stály dávno za zenitem svých pěveckých možností. Hlas absolutně nezaměnitelného témbru, dokonale technicky ovládaný a zcela osobitě zabarvený, stejně jako její jevištní noblesa a osobnost, zrcadlící při veškeré přístupné účinnosti na široké kruhy publika kulturu vkusu a ducha, patří neoddělitelně ke slavným dnům i představením operního souboru Národního divadla v jeho šťastných letech....Smetanova Mařenka, Vendulka, Barče, Anežka, Blaženka, Katuška a v rozhlasové nahrávce z r. 1962 i titulní role Libuše, Dvořákova Rusalka, Xenie, Lidka, Bětuška i Julie, Blodkova Lidunka, Novákova Anča, Kovařovicova Hančí, Křičkova Annina v Hipolytě, slavná Janáčkova Jenůfa i nedostižná Káťa Kabanová, Nele z Jeremiášova Enšpígla, první česká Katrena ze Suchoňovy Krútňavy, první Milena ze Svätopluka i Kateřina z Cikkerova Bega Bajazida, Maria i sestra Paskalina z Her o Marii Bohuslava Martinů, Kateřina z Doubravovy Balady o lásce, Kubelíkova Veronika z českého, stejně jako ze světového repertoáru jedinečná Verdiho Aida, Amélie i Frasquita, Ema z Musorgského Chovanštiny, Čajkovského Líza z Pikové dámy, Kupava ze Sněhurky Rimského-Korsakova, nedostižná Moniuszkova Halka, Wagnerova Alžběta, Senta i Elsa, Mozartova Dona Elvíra, Straussova Chrysosthemis v Elektře i Maršálka z Růžového kavalíra, Galathea z Händelova Acise, Mascagniho Santuzza a řada dalších rolí - to byly nejen vývojové stupně, ale u mnoha velkých postav přímo mezníky její jevištní tvorby...Národní umělkyně Drahomíra Tikalová patřila po celou dobu své umělecké aktivity k reprezentativním zjevům českého reprodukčního umění, českého pěveckého umění. Příroda ji obdařila mnohými cennými dary a nadala ji navíc bytostnou laskavostí i dobrotou srdce. Ale umělkyně byla vzdor tomu vždy neúnavným, poctivým a k sobě kritickým člověkem, věřila v sílu a moc práce. Neustrnula proto na přírodou daných předpokladech a stálou, sebeodříkavou a systematickou prací je rozvinula a vycizelovala k uměleckému formátu vpravdě světové úrovně. 40 let ve službách české hudby je zajisté více než pádný důvod k vydání druhé profilové desky umělkyně s řadou nahrávek, z nichž mnohé patří již dávno ke zlatému fondu operních diskoték.
Diskuze k albu